عربستان میزبان «معارض»ها و «تروریست»های سوریه

به گزارش افکارخبر، امروز سه‌شنبه قرار است گروهی از معارضان سوری به منظور تشکیل ائتلافی 25 نفره علیه دمشق، در نشست ریاض در عربستان حضور پیدا کنند.

پیشتر وزارت خارجه عربستان اعلام کرده بود که از همه جریان‌ها و گروه‌های معارضان که آنان را «میانه‌رو» می‌نامند، دعوت کرده تا در این نشست حضور پیدا کنند.

دو روز پیش نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی از حضور برخی تروریست‌های سوریه در این نشست ابراز نگرانی کرد و نوشت:‌ «آمریکا مانعی در برابر حضور [گروهک تروریستی] احرار الشام در مذاکرات صلح ایجاد نکرده اما درباره ارتباطات آن با شاخه القاعده در سوریه ابراز نگرانی کرده است».

بر اساس این گزارش، از تاریخ 8 (امروز) تا 10 دسامبر گفت‌وگوهای معارضان در ریاض برای رسیدن به توافق مشترک پیش از برگزاری نشست صلح سوریه که قرار است اواخر دسامبر در نیویورک آغاز شود، برگزار می‌شود. پیش از این دو دور نشست بین‌المللی درباره سوریه در «وین» برگزار شده است.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که هیأت‌های معارضان دعوت شده به این نشست که حدودا 65 نفر هستند که از روز دوشنبه (دیروز) وارد عربستان شده‌اند.

معارضان خارج‌نشین سوریه موسوم به «ائتلاف ملی معارضان»، هیأت هماهنگی ملی تغییر دموکراتیک سوریه [از معارضان داخلی سوریه که دمشق آن را به عنوان معارض سیاسی به رسمیت می‌شناسد] و معارضان «نشست قاهره» [معارضان داخلی سوریه] از شاخص‌ترین گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست به شمار می‌روند.

دعوت از تروریست‌ها

عربستان از نمایندگان برخی گروه‌های مسلح که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارند نیز دعوت به عمل آورده است که از آن جمله می‌توان به «الجبهه الجنوبیه» [جبهه جنوبی]، «جیش الاسلام» و «احرار الشام» اشاره کرد.

با وجود اینکه عربستان اعلام کرده تنها 65 نفر در این نشست حضور دارند، یک عضو ائتلاف معارضان سوری به روزنامه «الشرق الاوسط»، گفته که دست کم 20 چهره سیاسی، 7 نفر از کمیته هماهنگی ملی سوریه، 10 تا 15 نفر از فرماندهان گروه‌های شبه نظامی و 20 تا 25 نفر از تجار و روحانیون به نشست ریاض دعوت شده‌اند.

در همین راستا «سمیر نشار» عضو ائتلاف معارضان خارج‌نشین به «خبرگزاری فرانسه» گفته که مأموریت سختی در انتظار معارضان سوری خواهد بود و یکی از مهم ترین اهداف این نشست رسیدن به رویکردی مشترک و روشن درباره آینده سوریه، دوره انتقالی قدرت و جایگاه «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور خواهد بود.

پیشتر برخی کشورهای مهم منطقه از جمله ایران،‌ عربستان و برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و روسیه با حضور در نشست صلح سوریه در وین توافق کرده‌اند.

قرار است دور بعدی نشست موسوم به «صلح سوریه» در نیویورک و در اواخر ماه دسامبر (ماه جاری میلادی) برگزار شود، به همین دلیل عربستان که از حامیان اصلی معارضان سوری و گروه‌های مسلح تروریستی موجود در این کشور به شمار می‌رود اعلام کرده بود برای آنچه «متحد کردن معارضان سوری» نامیده، نشستی در ریاض برگزار خواهد کرد.

نشست ریاض همچنین با نشست شورای همکاری خلیج فارس که با حضور عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان در روزهای چهارشنبه (فردا) و پنجشنبه در ریاض برگزار می‌شود همزمان شده است.