اهداف پنهان کنفرانس ریاض فاش شد

به گزارش افکارخبر، "اسماعیل اسماعیل" در گفت وگو با برنامه "المحور" شبکه خبری العالم تصریح کرد: رویدادها و تحولات کنونی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بازتاب پیروزیهای ارتش سوریه و هم پیمانانش در مقاومت لبنان و ایران و روسیه است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان سوریه برای خنثی سازی پیروزیهای محور مقاومت تصریح کرد: این وضعیت آنان را (دشمنان سوریه) بر آن داشت که در صدد ضربه زدن به این پیروزیها و به شکست کشاندن همه اقداماتی برآیند که درحال متقاعد کردن بسیاری از کسانی است که قبلا مواضع منفی یا خاکستری داشتند؛ یعنی اتحادیه اروپا و سایر کشورها.

* عربستان مأمور قدرتهای شرور است

اسماعیل گفت: عربستان تنها یک توطئه گر و مامور قدرتهای ظلمانی و شرور در جهان و در صدر آنها آمریکا است.

وی به اهداف شیطنت آمیز مسوولان سعودی از دعوت گروه های مخالف سوری برای شرکت در کنفرانس ریاض اشاره کرد و افزود: بشار اسد رئیس جمهور سوریه از آغاز بحران اعلام کرده است که ما آماده گفت وگو با هرکسی هستیم که می خواهد برای میهن، به هدف میهن و در خاک میهن گفت وگو کند.

وزیر دارایی سوریه خاطرنشان کرد: برخی افراد به کنفرانس ریاض دعوت شده اند اما برخی دیگر از شخصیت ها با وجود اهمیت و جایگاه آنان دعوت نشده اند.

* دعوت از افراد همسو با آمریکا به کنفرانس ریاض

وی تأکید کرد: عربستان کسانی را که همسو و همگام با مقاصد آمریکا هستند، به این کنفرانس دعوت کرده است تا اهداف آنها را محقق کنند. خواسته ای که آنها دنبال می کنند به شکست کشاندن هرگونه تحرک دیگری (برای حل بحران سوریه) است.

اسماعیل اسماعیل اشاره کرد: افرادی به کنفرانس ریاض دعوت شده اند که نماینده سازمان هایی هستند که اساسا در چارچوب مصوبات سازمان ملل، سازمانهای تروریستی به شمار می رود.

اسماعیل این پرسش را مطرح کرد که چگونه می تواند هر فرد ملی گرا در سوریه قبول کند که با یک تروریست تعامل و گفت وگو کند؟ تروریستی که علیه شهروندان سوری سلاح به دست گرفته است.

وی تصریح کرد که هدف از کنفرانس ریاض به شکست کشاندن هرگونه تلاش های دیگر در چارچوب اقدامات نشست وین یا نیویورک در حال حاضر و نیز تلاش های روسیه و ایران است.

اسماعیل افزود: عربستان از همه شخصیت ها را به کنفرانس دعوت نکرده بلکه عده مشخصی را دعوت کرده است که همگان آنها را می شناسند و گرایش های آنها را می دانند؛ آنها مجری مقاصد آمریکا هستند.

یاد آور می شود که جریان ها و گروه های سیاسی معارض سوریه در داخل در واکنش به دخالت عربستان و برگزاری نشست ریاض، اعلام کرده اند که در آینده نزدیک کنفرانسی را در دمشق با مشارکت تعدادی از احزاب برگزار می‌کنند.

روزنامه الوطن سوریه با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که این کنفرانس با مشارکت 15 تا 17 حزب معارض از جمله حزب التضامن، سوریه الوطن، الشباب الوطنی السوری، الشباب للعداله و التنمیه و دیگر احزاب برگزار می شود.

* پولهای هزینه شده برای تروریستها می توانست انقلابی اقتصادی در خاورمیانه ایجاد کند

وی افزود: پول های هزینه شده برای این نبرد تکفیری تروریستی به ویژه از سوی طرفهای حمایت کننده از تروریسم می توانست انقلابی اجتماعی و اقتصادی در خاورمیانه و به ویژه کشورهای عربی ایجاد کند؛ اما متأسفانه همه این پولها بیهوده و فقط برای قتل و ویرانی هزینه شد.

اسماعیل تأکید کرد: سوریه طی این 5 سال از نظر اقتصادی و مالی ایستادگی و پایداری کرد، و نخستین دلیل آن نیز وجود مردم مقاوم و صبور سوریه و ارتش دلیر این کشور و رهبری سوریه بوده است.

این وزیر سوری خاطرنشان کرد: باید از جمهوری اسلامی ایران و رهبری این کشور و مقاومت لبنان و دبیرکل حزب الله سید حسن نصرالله و دیگر گروه های مقاومت که تعداد آنان بسیار است، قدردانی کنیم.

* حمایتهای روسیه و ایران

اسماعیل گفت: ما با مشکلاتی مواجه هستیم، ولی با کمکها و پشتیبانی اقتصادی برادران ایرانی و روس همچنان می توانیم تا پیروزی، ادامه دهیم و معتقدم که ما در حال نزدیک شدن به نتیجه هستیم.

وزیر دارایی سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ارائه هرگونه حمایت و پشتیبانی اقتصادی به سوریه دریغ نکرده‌اند، البته این حمایتها نقدی نبوده بلکه این پشتیبانی آشکار و مشخص مربوط به خطوط اعتباری است که در سال 2013 و امسال گشوده و امضا شده است.

* درآمدهای دولت

اسماعیل اسماعیل درخصوص درآمدهای نفتی دولت سوریه  گفت: همه منابع نفتی سوریه اکنون در کنترل دولت نیست، درنتیجه ما نیازمند حمایت و سرمایه گذاری خارجی در زمینه نفت هستیم؛ و در این زمینه قدردان ایران و رهبری این کشور می باشیم. این کشور خطی اعتباری را برای سوریه در نظر گرفت.

اسماعیل اسماعیل تأکید کرد: درآمدهای دولت به دلیل جنگ علیه سوریه محدود شده است، به صورتیکه نفت که قبلا حدود 38 درصد از درآمدها را به اختصاص داده بود، از معادلات خارج شده است. گردشگری و کشاورزی نیز از درآمدهای اصلی سوریه بودند.

وزیر دارایی سوریه در پایان گفت: می خواهم از طریق شبکه خبری العالم، مراتب شکر و قدردانی خود را از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایتها از ملت سوریه اعلام کنم.