کشورهای مخالف اسد، داعش را تقویت می کنند
به گزارش افکارخبر، " سرگئی لاوروف " امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایتالیایی افزود: اگر مسئله اسد همچنان به طور مصنوعی به عنوان مانعی بر سر یک ائتلاف جهانی واقعی علیه تروریسم شناخته شود، کسانی که بر این موضوع اصرار دارند و من نمی توانم تفسیر دیگری از آن داشته باشم ، به طور غیرمستقیم شرایطی را ایجاد می کنند که داعش گسترش می یابد.

وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: در صورتی که از مقام  های سوریه خواسته شود با ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا علیه داعش همکاری کنند ممکن است این کار را انجام دهند.

انتقاد لاوروف ازترکیه در بمباران کردها

لاوروف ضمن انتقاد از بمباران کردها توسط ترکیه گفت: باید دید چرا ترکیه به عنوان عضوی از ائتلاف تحت هدایت آمریکا، کردها را در سوریه بمباران می کند در حالی که آمریکا آنها (کردها) را همپیمانان بالقوه خود می داند.

وی افزود: شبه نظامیان کرد یکی از نیروهای اصلی زمینی در جنگ علیه تروریست های (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در سوریه هستند.

وزیرامور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در همین حال ، ترکیه شبه نظامیان کرد را دشمن خود می داند. بنا بر این باید ببینیم چگونه ترکیه به عنوان عضوی از ائتلاف تحت هدایت آمریکا در حال انجام وظایف خود است. چرا ترکیه تروریست ها را بمباران نمی کند (آیا اساسا چنین کاری را انجام داده است) اما کردها را که یکی از همپیمانان بالقوه آمریکا شناخته می شوند بمباران می کند.

امکان تشکیل جبهه متحد علیه تروریسم

لاوروف افزود: می خواهم بگویم که یک جبهه واقعا گسترده و متحد علیه تروریسم تنها بر اساس قوانین بین المللی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: توافقی با عراق وجود دارد که این کشور مستقل پذیرفته و حتی از ائتلاف خواسته که به نابودی تروریست ها در خاک این کشور کمک کند. من متقاعد شده ام که چنین چیزی باید در سوریه هم صورت بگیرد.ما همه برای باور به اینکه سران سوریه با این شرکای خارجی همکاری داشته اند ، دلیل داریم.

طعنه لاوروف به جنگ ناتو علیه تروریسم در افغانستان

وی ابراز امیدواری کرد اقدام های ائتلاف آمریکا در سوریه و عراق شبیه به جنگ ناتو علیه تروریسم در افغانستان نخواهد شد.

سرگئی لاوروف افزود: این موضوع به نوعی شرایط عملیات ناتو در افغانستان را به یاد من می اندازد که به باور من با وجود بیش از 10 سال همکاری امنیتی نیروهای بین المللی، تولید مواد مخدر ده برابر شد.  سپس اعلام شد که این ماموریت با موفقیت به پایان رسیده و نیروهای اصلی خارج شدند؛ اما تهدید هرویین علیه روسیه، آسیای مرکزی و اروپا بیشتر مشاهده می شود. من نمی خواهم بگویم که ما برای شبیه سازی یک جنگ و دلایل حقیقی این مسائل خود را در این مورد محدود کرده ایم.مسائلی که برای همه ما ایجاد خطر می کند و تهدید محسوب می شود.