هشدار بان کی مون نسبت به فساد در دنیا

به گزارش افکارخبر، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد(9 دسامبر 2015 برابر با 18 آذر ماه) با رد قاطعانه فساد، خواستارپذیرفتن اصول شفافیت، مسئولیت پذیری و حاکمیت خوب شد.

 

*متن پیام بان کی مون به شرح زیر است:

 

نگرش جهانی نسبت به فساد به طور چشمگیری تغییر کرده است. اگر چه زمانی رشوه، فساد و جریان های  مالی غیرقانونی به عنوان بخشی از  هزینه تجارت درنظر گرفته می شدند، امروز، فساد به طور گسترده - و به درستی - عملی مجرمانه و مخرب محسوب می شود. برنامه جدید توسعه پایدار تا سال 2030، برنامهَ ما برای پایان دادن به فقر و اطمینان دادن به زندگی و کرامت انسانی، نیاز به مبارزه با فساد در تمامی زمینه ها را  به رسمیت می شناسد و بر  استرداد دارایی ها و  کاهش جریان های  مالی غیرقانونی   تأکید می کند .

فساد تأثیرات فاجعه باری بر توسعه دارد، زمانی که منابع مالی که باید به مدارس، درمانگاه سلامت و سایر خدمات حیاتی عمومی تخصیص یابد، درعوض دردستان تبهکاران یا مسئولین نادرست قرار می گیرد. 

فساد، خشونت و عدم امنیت را تشدید می نماید و می تواند  سبب نارضایتی نهاد های عمومی،  دلسردی نسبت به دولت به طور کل و  افزایش خشونت و  ناآرامی شود.

کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد زیرساخت جامعی را برای دولت ها، سازمان های غیردولتی، جامعه مدنی و شهروندان فراهم می نماید. این کنوانسیون، از طریق پیشگیری، جرم انگاری، همکاری های بین المللی و استرداد دارایی، بر پیشرفت جهانی در زمینه پایان دادن به فساد  می افزاید.

در روز جهانی مبارزه با فساد، همه را به تلاشی واحد به منظور ارسال پیامی واضح به سراسر جهان، مبنی بر رد قاطعانه فساد و در مقابل پذیرفتن اصول شفافیت، مسئولیت پذیری و حاکمیت خوب فرا می خـوانم، که نه تنها جوامع و کشورها را بهره مند می سازد، بلکه همه ملت ها را به سوی آینده ای بهتر هدایت می کند.