حضور نیروهای ترکیه درعراق برای ثبات منطقه

به گزارش افکارخبر، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه بعد از پایان دیدارش با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در آنکارا به رسانه های گروهی کرد گفت: "اعزام نیروهای ترکیه به عراق با هدف ثبات منطقه است".

وی افزود: لازم است "اربیل قوی باشد. ترکیه از منطقه کردستان حمایت خواهد کرد".

اوغلو تصریح کرد: مشاور سازمان اطلاعات و معاون وزیر دفاع ترکیه در روزهای آینده به بغداد سفر خواهند کرد.

نخست وزیر ترکیه این اظهارات را درحالی بیان داشت که وزارت امور خارجه عراق امروز پنجشنبه از برقراری تماس خود با اعضای دائم شورای امنیت درخصوص ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق و درخواست برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب در این رابطه خبر داد.

وزیر امور خارجه عراق امروز اعلام کرد که مهلت داده شده به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از شمال عراق تمام شد و کشورش این پرونده را به شورای امنیت خواهد برد.

پارلمان عراق نیز در جلسه عصر چهارشنبه خود مداخله ترکیه در عراق را محکوم کرد و به ارجاع پرونده مداخله ترکیه به شورای امنیت رای داد و از دولت عراق خواست تا اقدامات لازم را درقبال این مداخله بگیرد.

یک مسئول امنیتی ترکیه روز جمعه گفته بود که صدها نیروی ترکیه برای تقدیم خدمات آموزشی به نزدیک شهر موصل رفته اند و ائتلاف ضد داعش از این موضوع اطلاع دارند.

این درحالی است که دولت آمریکا اعلام کرد این اقدامات درچارچوب ائتلاف ضد داعش نیست.

این مسئول امنیتی ترکیه افزوده بود که حدود 12 دستگاه تانک و مین روب در نزدیکی موصل هستند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی شمار نظامیان ترکیه در منطقه بعشیقه در نزدیک موصل را 150 نفر اعلام کرد و از استقرار 20 تا 25 دستگاه تانک ارتش ترکیه در این منطقه خبر داد.

دولت ترکیه گفته است که مربیان آموزش نظامی این کشور در یک پادگان در منطقه بعشیقه درحال آموزش نیروهای پیشمرگه کرد وابسته به دولت محلی منطقه کردستان عراق هستند و نیروهای جدید جایگزین نیروهای قبلی شده اند که کار آموزش نیروهای پیشمرگه را از دوسال و نیم پیش برعهده داشتند.

ورود نیروهای ترکیه بدون اطلاع دولت مرکزی عراق به شمال این کشور با اعتراض و محکومیت شدید مسئولان رده های مختلف عراق روبرو شد.

این مسئولان از جمله فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری دانسته اند و از ترکیه خواسته اند که نیروهای خود را از خاک عراق بیرون بکشد.

گروههای مقاومت عراق از جمله جنبش عصائب اهل الحق، سازمان بدر و گردانهای سید الشهداء نیز به طور جداگانه به دولت ترکیه هشدار دادند که اگر نیروهایش را از عراق خارج نکند، منافع این کشور را هدف قرار خواهند داد.