مخالفت  آمریکا با منطقه پرواز ممنوع در سوریه

به گزارش افکارخبر، کاخ سفید مخالفت خود را با ایجاد یک منطقه امن (پرواز ممنوع)اعلام کرد.

در همین حال، ژنرال  پل سالفا رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که کشورش قادر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه است، اما به دلایل سیاسی و نظامی خواهان انجام این کار نیست.

ژنرال پل سالفا رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در شهادت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در پاسخ به سوال روجر ویکر سناتور جمهوریخواه ایالت "می سی سی پی" درباره امکان اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت: ما قدرت نظامی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را داریم اما باید این سوال را بپرسیم که آیا شرایط سیاسی و راهبردی برای انجام آن را داریم؟ منظور من در اینجا دولت خودمان نیست بلکه دولت‌هایی است که به ایجاد منطقه پرواز ممنوع معترض خواهد شد.

وی که در کنارش اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا حضور داشت، افزود:اگر سوال این باشد که می‌توانیم منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنیم باید بگویم بله می‌توانیم اما آیا ما آماده ورود به درگیری و برخورد احتمالی با سامانه های پدافند هوایی سوریه یا نیروهای سوریه یا در بدترین حالت، با روس ها هستیم؛ اگر خواسته باشند منطقه پرواز ممنوع را به چالش بکشند؟

وی گفت : ما می توانیم این کار را (ایجاد منطقه پرواز ممنوع ) انجام دهیم اما آن را توصیه نمی کنیم زیرا وضعیت سیاسی و احتمال بروز اشتباه در محاسبات (برخورد بار روسیه) و تلفات هوایی آمریکا در جریان تلاش برای دفاع از منطقه پرواز ممنوع، همه و همه ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع را توجیه نمی کند.

این اظهارات سالفا باعث شد که سناتور جمهوریخواه جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا به وی حمله کرده و بگوید: باید به شما ژنرال بگویم که یکی از شرم آور ترین اظهار نظرهایی که در دوره زندگی ام از یک افسر با یونیفورم نظامی شنیدم، این صحبت های شما است که می گویید نگران واکنش سوریه و روسیه هستید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه بار دیگر گفته بود که کشورش بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و حمایت از مخالفان به اصطلاح میانه رو اصرار می ورزد.