عربستان بزرگترین تهدید برای امنیت انگلیس

به گزارش افکارخبر،شهردار سابق لندن، معتقد است عربستان سعودی بعنوان یکی از متحدان بزرگ و اصلی انگلیس، در عین حال یکی از حامیان و پرورش‌دهندگان عقاید افراطی و انحرافی در جهان است که به نوبۀ خود خطر بزرگی نیز برای امنیت انگلیس محسوب می‌شود.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» انگلیس در این خصوص گزارش می‌دهد «کِن لیوینگستون» در همایشی که اخیراً در پایتخت روسیه برگزار شد، اعلام کرده است آنچه اکنون برای کشور انگلیس و سراسر غرب تهدید به حساب می‌آید عربستان سعودی است.

شهردار سابقِ پایتخت انگلیس، در حالی که مهمان شبکه روسی «راشاتودی» در مسکو بود، گفت: «واقعیت محض، این است که غرب با هیچ تهدیدی ازسوی روسیه مواجه نیست. آنچه اکنون برای ما تهدید است، اقدامات و عقاید افراطی است که حجم اعظم آن توسط عربستان سعودی، متحد عمدۀ انگلیس، حمایت و پشتیبانی می‌شود؛ عقایدی که هیچ نسبتی با آموزه‌های ناب پیامبر اسلام [ص] ندارند.»

لیوینگستون در ادامه با گریزی به عبرت تاریخی نه‌چندان دور غرب، می‌گوید: «آنچه سبب بروز حوادث 11 سپتامبر شد، حمایت مالی آمریکا از گروه‌های افراطی در افغانستان بود.»

سیاستمدار 70 سالۀ انگلیسی ضمن اشاره به نگاه تبعیض‌آمیز اروپا به کشور اروپایی روسیه، معتقد است اکنون رسانه‌های غربی، روسیه و رییس‌جمهور این کشور را آماج حملات خود قرار داده‌اند. «کِنِت رابرت لیوینگستون» می‌گوید: «در انگلیس، کمتر کسی از تبعیض حاکم بر مردم روس‌زبان کشورهای حوزۀ بالتیک [شامل لتونی، لیتوانی و استونی] خبر دارد. و البته هیچ کس هم نمی‌داند که آنچه سبب بروز بحران اوکراین شد، مخالفت رییس‌جمهور این کشور با دستور سران اتحادیه اروپا درخصوص توقف تلاش‌هایش برای توسعۀ تجاری با روسیه بوده است.»

به عقیده وی آنچه اکنون در جریان است، ردپایی از عزم واقعی برای مبارزه با تروریسم [تکفیری] در بر ندارد. او تأکید می‌کند که: «امثال عربستان و قطر حدود 70 سال است که با حمایت‌های مالی خود از افراط‌گرایی، به گسترش پدیدۀ سراسر نفرت وهابیت کمک کرده‌اند. بنابراین اگر آمریکا و انگلیس در ادعای ضد تروریسم خود صداقت دارند، باید به این دو کشور بگویند اگر می‌خواهید همچنان متحد ما باقی بمانید، حمایت از این جریان را کنار بگذارید.»

نماینده اسبق پارلمان انگلیس و شهردار لندن در فاصله سالهای 2000 تا 2008 در خاتمه گفت: «غرب بابت آنچه در عراق و افغانستان مرتکب آن شد، اعتبار خود را از دست داد، و اکنون باید برای بازیابی آن به فکر گرویدن به سمت ایران، روسیه و حتی چین، برزیل، و نیجریه باشد. دنیا اکنون به همگرایی نیاز دارد؛ این همان چیزی است که سازمان ملل متحد برای نیل به آن هدف خلق شد.»

«جهان، اکنون در پیچ تاریخی است. چنانچه ما نتوانیم در برهه کنونی، تهدید واقعی را بدرستی تشخیص دهیم و متحدان واقعی خود را بازشناسیم، این وضع تا دهه‌های متمادی همچنان ادامه خواهد داشت.»