واکنش بعدی روسیه شدیدتر خواهد بود

به گزارش افکارخبر، یکی از نمایندگان ارشد مجلس دومای روسیه امروز (یکشنبه) در پی نزدیک‌شدن یک کشتی ترکیه‌ به ناوشکن روسی، بر لزوم واکنش شدیدتر درصورت تکرار این‌ قبیل رفتارها از سوی کشتی‌های ترکیه‌ای تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «لئونید کالاشنیکوف» نایب‌رییس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس دوما، در این باره گفت: «اگر کشتی‌های ترکیه از این پس، تمهیدات مقتضی را برای جلوگیری از تکرار این حوادث اتخاذ نکنند، ما نیز باید طبق قوانین دریانوردی بین‌المللی عمل کنیم.»

کالاشنیکوف در ادامه اظهارات خود، بروز این قبیل وقایع ازسوی ترکیه را تنها باعث افزایش بحران در روابط مسکو و آنکارا در برهه حساس فعلی دانست.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، امروز (یکشنبه) یک فروند کشتی ماهیگیری ترکیه با نزدیک شدن بیش از حد به ناوشکن کلاس کاشین «اسمِت لیوی» روسیه [در فاصله حدود یک کیلومتری آن]، و بدون توجه به اخطارهای معمول، قوانین دریانوردی را نقض کرد. در نهایت ناوشکن روسی مجبور به شلیک هشدار به طرف کشتی ترکیه و آگاه کردن آن برای لزوم تغییر مسیر و حفظ فاصله طبق عرف قوانین بین‌المللی شد. پس از این حادثه، وابسته نظامی ترکیه در سفارت این کشور در مسکو به وزارت دفاع روسیه احضار شد.

دولت ترکیه در تاریخ 24 نوامبر با اقدام به سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو-24 روسیه، درحالی که این جنگنده در حریم هوایی سوریه در پرواز بود، به ایجاد تنش در روابط دو کشور دامن زد. پس از این واقعه، دولت روسیه دستور وضع تحریم‌های گسترده علیه دولت ترکیه را صادر کرد.