شرط اوباما برای سفر به کوبا

به گزارش افکارخبر، یاهو نیوز گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا  می‌گوید که پیش از ترک منصب خود می‌خواهد از کوبا دیدار کند، اما تنها در صورتی که با ناراضیان سیاسی دیدار کند و شرایط برای مردم کوبا بهبود یابد.

وی در مصاحبه خود با بخش خبری یاهو می‌گوید: «من علاقه زیادی دارم که به کوبا بروم، اما فکر می‌کنم که شرایط آن باید درست شود».

اوباما اظهار می‌دارد: «اگر من از این کشور دیدار کنم، بخشی از توافق این خواهد بود که با هر فردی سخن بگویم. من در گفتگوی خود با رئیس جمهوری کوبا، رائول کاسترو به صراحت گفتم که ما می‌خواهیم با کسانی ارتباط برقرار کنیم که خواهان گسترش حوزه آزادی بیان درون کوبا هستند».

رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگو عنوان می کند که تصمیمی را طی «ماه‌های آتی» در این رابطه اتخاذ خواهد شد، اما گفت که یک عامل تعیین‌کننده این خواهد بود که آیا کاسترو محدودیت‌ها بر آزادی بیان و تجمع را کاهش داده و سرکوب فعالان هوادار دموکراسی را تقلیل دهد.

اوباما اظهار می‌دارد که «امیدوارم که در زمانی طی سال آتی به شرایط نگاهی می‌اندازیم و می‌گوییم که "شما می‌دانید که چه خبر است، الان زمان خوبی است تا پرتویی بر پیشرفتی که حاصل شده است تابانده شود اما ممکن است دولت کوبا را به سوی کی جهت نوین نیز سوق دهیم"».

گمانه‌زنه‌هایی گسترده‌ای در مورد دیدار اوباما از کوبا در سال آخر ریاست جمهوری وی به عنوان نشانه‌ای از تصمیم تاریخی وی برای گشودن روابط با این جزیره کمونیست پس از 5 دهه تنش وجود دارد.

اوباما با اشاره به اعمال 5 دهه تحریم بر کوبا می‌گوید که وی بارها و بارها طی سال آخر ریاست جمهوری خود این موضوع را مطرح خواهد کرد که تحریم یک سیاست شکست‌خورده است. وی گفت: «قابل تصور است که کنگره سال آتی اتخاذ برخی اقدامات را تأیید کند».