چرا پوتین محبوب است؟

به گزارش افکارخبر، وبسایت "لُینترپرتر" در گزارشی به تحلیل محبوبیت "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه پرداخت. در این گزارش آمده است چهار سال پیش اعتراضات به برگشت پوتین به ریاست جمهوری بالا گرفت و تعداد زیادی از غربی ها از شکست وی اطمینان داشتند؛ اما او بار دیگر در سوم دسامبر سخنرانی سالانه خود را در سمت ریاست جمهوری ایراد کرد. با اینکه غربی ها از پایان محبوبیت پوتین خبر می دادند، نظرسنجی ها در روسیه نشان داد کرملین یکی از معدود سازمان هایی است که مردم به آن اعتماد دارند. 80 درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند به طور کامل  کرملین را قابل اعتماد می دانستند.

 
اما دلیل محبوبیت پوتین و اعتماد مردم به کرملین چیست؟
 
رسانه های غربی معمولاً این اعتماد را نتیجه شستشوی مغزی روسی ها از طریق رسانه های داخلی روسیه میدانند(!)؛ اما این ادعا ارتباط قدرت با عقاید عمومی را زیر سوال می برد. قابل توجه است که تنها 34 درصد مردم روسیه به رسانه ها اعتماد دارند.
 
مرکز آمار و نظرسنجی "لوادا" از سال 1996 مرتباً جویای انتظارات مردم روسیه از رئیس جمهور این کشور شده است. از آن زمان تاکنون انتظارات آنها به میزان بسیار کمی تغییر کرده است. چهار اولویت روسی ها: بازگشت روسیه به جایگاه قدرتمند خود، برقراری قانون، توزیع عادلانه ثروت ملی و افزایش نقش دولت در اقتصاد بوده است.
 
 سال 2012 تعداد بسیار کمی تحقق این اهداف را باور داشتند. این در حالیست که امروزه 70 درصد روسی ها به کشورشان افتخار می کنند. از سال 2014 تاکنون نیز 68 درصد مردم روسیه بر این باور بوده اند که این کشور جایگاه قدرتمند خود را بازیافته است. رضایت مردم روسیه از زمان بازگشت پوتین و حزب محافظه کار نشان می دهد که عقاید این حزب به مردم میهن پرست این کشور بسیار نزدیک است.
 
استراتژی کلیدی پوتین برای افزایش محبوبیت خود این بوده که سیاست خود را در جهت رضایت جامعه محافظه کاران که در اکثریت قرار دارند، تعیین کرده است.
 
علاوه بر آنچه درمورد روسیه و رضایتمندی مردم این کشور بیان شد، برخی معتقدند انقلاب دیگری برای روسیه در راه است. این در حالیست که گروهی دیگر باور دارند اگر روسیه می خواهد در مسیر دموکراسی قدم بردارد باید تغییراتی را در سیستمی که پوتین بنا کرده، ایجاد کند. اما آنچه مشخص است: دولت های غربی نباید خیال پردازی کنند و با توجه به شرایط کنونی روسیه نهایتاً متعلق به پوتین است.