تحلیل بی بی سی از احتمال جانشینی یک زن به جای بان کی مون

گروه بین الملل، بی بی سی در گزارشی با عنوان اینکه " آیا یک زن جانشین بان کی مون می شود؟" در مورد دبیر کلی سازمان ملل نوشت:  

به گزارش افکارخبر،دو دوره خدمت بان‌‌کی‌مون سال آینده میلادی تمام می‌شود و روند انتخاب جانشین او به جریان افتاده است .

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، و موئنز لیکتوفت، نماینده دانمارک و رئیس دوره‌ای مجمع عمومی، در نامه‌ای به تمامی اعضای سازمان ملل روند انتخاب دبیرکل را تشریح و از این کشورها دعوت کرده‌اند در این روند مشارکت کنند.

روند انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل همراه با تاکید بر برابری فرصت برای زنان و مردان رسما به جریان افتاده است.

بان کی مون، دیپلمات سابق کره جنوبی و دبیرکل کنونی سازمان ملل، در سال ۲۰۰۶ به این سمت انتخاب شد و دو دوره پنج ساله خدمت خود را از اول ژانویه سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. پیش از او کوفی عنان، دیپلمات غنایی، برای دو دوره عهده دار سمت دبیرکلی سازمان ملل بود. دوره خدمت دبیرکل پنج سال است و محدودیتی برای انتخاب مجدد او منظور نشده اما تا کنون هیچ فردی بیش ار دو دوره در این سمت نبوده است.

تاکنون اعضای شورای امنیت سازمان ملل نامزدهای دبیرکلی را عملا پشت درهای بسته بررسی و آنان را برای رای‌گیری به مجمع عمومی معرفی می‌کردند. شهروندان پنج کشور عضو دایم شورا - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه - اجازه تصدی این سمت را نداشتند اما رسم بر این بود که شورا تنها یک نامزد را برای تصدی دبیرکلی برگزیند و در نتیجه، هر یک از این پنج کشور می‌توانست با استفاده از حق وتو، از نامزدی و معرفی یک فرد خاص جلوگیری کند.

به این ترتیب، در گزینش دبیرکل عملا "انتخاباتی" با حضور نامزدهای متعدد صورت نمی‌گرفت و تنها فردی که صلاحیت او مورد تایید اعضای دایم شورای امنیت بود برای تصویب به سایر اعضای سازمان ملل معرفی می‌شد. در نهایت، تصدی سمت دبیرکلی به توافق پشت پرده اعضای دایم بستگی داشت.

در سال های اخیر، این نحوه برگزیدن دبیرکل به خاطر فقدان شفافیت و اختیارات خاصی که برای شورای امنیت قایل بود با انتقاداتی مواجه بوده است و در نتیجه، مجمع عمومی تصمیم گرفت در انتخاب دبیرکل بعدی، اصلاحاتی صورت دهد.

مجمع عمومی با تصویب قطعنامه‌ای در ماه سپتامبر سال جاری، خواستار آن شد تا برای انتخاب دبیرکل، روسای شورای امنیت و مجمع عمومی نامه مشترکی را برای کشورهای عضو سازمان ارسال داشته و از آنان دعوت کنند به طور فعال از جمله با معرفی نامزدهای مورد نظر خود، در روند انتخابات شرکت داشته باشند.

بی بی سی گزارش کرد:تا کنون سورجان کریم، دیپلمات مقدونیه و رئیس سابق مجمع عمومی، و وسنا پوسیچ، وزیر خارجه کرواسی، رسما برای بررسی توسط شورای امنیت به این شورا معرفی شده‌اند.