تازه‌ترین اقدام ضد سوری داعش

به گزارش افکارخبر، «کمال الداغر» یک مقام مسئول سوری در استان دیرالزور واقع در شمال شرق این کشور گفت که گروه تروریستی داعش علاوه بر دارا بودن دستگاههای پیشرفته برای جعل گذرنامه، دستگاههای بسیار پیشرفته ای نیز برای جعل اسکناس دارد.

وی با بیان اینکه داعش مقادیر زیادی ارز خارجی جعل و آن را به خارج از سوریه صادر می کند گفت که داعش تاکنون در وارد کردن مقادیر زیادی اکسناس جعلی به مناطق تحت کنترل خود در دیرالزور ناموفق بوده است و این امر به هوشیاری دستگاههای مربوطه بر می گردد.

از سوی دیگر «نزار علی السکیف» رئیس اتحادیه وکلای سوریه توقیف و دستگیری باندهای جعل اسکناس را در نتیجه دستگاههای پیشرفته ای که این باندها در اختیار دارند،کاری دشوار دانست.

وی افزود که خلأ امنیتی در برخی از مناطق سوریه، زمینه را برای فعالیت شمار زیادی از باندهای جعل اسکناس ایجاد کرده است. این باندها می توانند اسکناس را با دقت بالایی جعل کنند و به خاطر همین توقیف اسکناسهای جعلی کار دشواری است و باید تلاشهای زیادی برای مقابله با این جرم صورت گیرد.

السکیف اظهار داشت جعل اسکناس ملی سوریه نقض حاکمیت ملی این کشور به شمار می رود، زیرا اسکناس ملی  نماد حاکمیت یک کشور به شمار می رود.

رئیس اتحادیه وکلای سوریه گفت تنها راه برای جلوگیری از جعل اسکناس یا ممانعت از ورود مقادیر قابل توجهی اسکناس جعلی به مناطق امن، همکاری بین دستگاههای مختلف برای توقیف باندها و یا افرادی که این پول را بین شهروندان توزیع می کنند، است.

«محمد خیر العکام» استاد دانشکده حقوق دانشگاه دمشق نیز گفت که باندهای تروریستی با هدف یافتن راهی برای نجات خود بعد از تحمیل محاصره اقتصادی از سوی دولت سوریه با کمک روسیه بر آنها به جعل اسکناس و وارد ساختن آن به مناطق امن رو می آورد و از این رو جعل اسکناس یکی از شیوه هایی است که تروریستها برای شکستن این محاصره از آن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه جعل اسکناس ملی بویژه اسکناسهای جدید مشکل است گفت این امر نگرانی ها درباره جعل اسکناسهای داخلی را کاهش نمی دهد، زیرا گروههای تروریستی و بویژه داعش مانند دستگاههایی که برای جعل گذرنامه از آن استفاده می کنند، دستگاههای پیشرفته ای برای جعل اسکناس دارند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه دمشق اظهار داشت که قانون سوریه بین جعل پول اسکناس ملی و ارز فرقی قائل نمی شود، زیرا هر دو، اقدامی مجرمانه است که مجازات در پی دارد. دستگاه قضایی سوریه می تواند باندهایی را که جرم جعل اسکناس مرتکب می شوند محاکمه کند حتی اگر این باندها خارجی باشند.