شورای امنیت سازمان ملل در این نشست با تصویب قطعنامه نقشه راه برای صلح در سوریه خواستار تشکیل یک دولت وحدت ملی درسوریه و توقف فوری حملات به عیرنظامی شد.

در این قطعنمامه همچنین بر ضرورت آتش بس وتوقف حملات به غیرنظامیان از سوی تمامی گروه های مسلح درسوریه وهمچنین حل و فصل سیاسی اختلافات گروه های مختلف تاکید شده است.

تصویب این قطعنامه نشانه‌ای کم سابقه از توافق قدرت جهانی بر سر مساله جنگ در سوریه است. درگیری‌های سوریه تاکنون صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

براساس پیش نویس این قطعنامه چهارصفحه ای، قراراست مکانیزمی برای نظارت، راستی آزمایی وگزارش آتش بس ظرف مدت یک ماه تدوین شود.

دراین قطعنامه همچنین برنقش سازمان ملل درتهیه نقشه راه برای حضور تمامی گروه های مخالف دولت سوریه در میز مذاکرات وهدایت این مذاکرات وانتقال قدرت درسوریه تاکید شده است.

این قطعنامه تاکید می کند که «مردم سوریه آینده این کشور را خود مشخص خواهند کرد.»

براساس این قطعنامه اوایل ژانویه سال جدید میلادی زمان برگزاری مذاکرات وتاریخ 25 اردیبهشت 1395 را به عنوان شروع آتش بس ویک سال پس از این تاریخ را زمان برگزاری انتخابات آزاد در سوریه مشخص کرده است.

لاوروف وزیر خارجه روسیه دراین نشست ضمن اذعان براینکه برای مبارزه با تروریسم هیچ پیش شرطی وجود ندارد، افزود: این حق مردم سوریه است که آینده کشور ورهبر فعلیشان (بشار اسد ) را مشخص کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته است، فرایند دستیابی به صلح در سوریه سخت خواهد بود و «ما در خصوص موانع پیش رو دچار توهم نیستیم.»

خبرهای رسیده حاکی است که اصلی‌ترین اختلافات باقی‌مانده در مورد شرکت یا عدم شرکت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در انتخابات آتی و همچنین ترکیب فهرست مخالفان است. ایران و روسیه با تأکید بر نقش مردم سوریه در مورد آینده خود خاطرنشان می کنند کههیچ‌کس نباید از شرکت در انتخابات محروم شود و این سوری‌ها هستند که باید در مورد آینده ریاست‌جمهوری کشورشان تصمیم‌ بگیرند.