«محمد عالم ختک» قائم مقام وزارت دفاع پاکستان که در رأس هیئتی بلندپایه برای شرکت در نشست مشورتی اسلام‌آباد-واشنگتن در خصوص همکاری دفاعی میان دو کشور راهی آمریکا شده از توافق برای ادامه کمک مالی و نظامی آمریکا به پاکستان خبر داد.

گزارش‌ها حاکی از این است که در این نشست دو کشور برای ادامه حمایت‌های مالی آمریکا برای کمک به بخش نظامی پاکستان به توافق رسیدند.

قائم‌مقام وزارت دفاع پاکستان در گفت و گو با خبرنگاران در واشنگتن اظهار داشت: آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تا پایان سال 2016 ادامه می‌دهد.

وی افزود: واشنگتن و اسلام‌آباد برای بهبود شیوه‌های رسد و بررسی جهت مبارزه با تروریسم نیز به توافق رسیدند.

ختک تأکید کرد: آمریکا متعهد شده برای افزایش توان قدرت ارتش پاکستان نیز با این کشور همکاری خواهد کرد.

 بر اساس این گزارش آمریکا کمک مالی به پاکستان را یک سال دیگر تمدید می‌کند البته واشنگتن شرایطی از جمله مبارزه جدی با شبکه حقانی را برای ادامه همکاری با اسلام‌آباد تعیین کرده که جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر نشده است.

«سرتاج‌عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان چندی پیش در یک گفت و گوی رسانه‌ای اظهار داشت: کمک مالی آمریکا همیشه مشروط بوده با این وجود پرداخت آن همیشه تأیید شده است.

گفتنی است آمریکا چندی پیش اعلام کرد، کمک مالی به پاکستان تحت عنوان «سی اس اف» که برای همکاری در جنگ افغانستان و مبارزه با تروریسم بود را دیگر ادامه نخواهد داد.

آمریکا از سال 2001 برای همکاری در جنگ افغانستان مبلغی را تحت عنوان سی اس اف به پاکستان پرداخت می‌کند و تاکنون 13 میلیارد دلار تحت همین عنوان به اسلام‌آباد پرداخت داشته است.

در سال 2014 بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار بود کمک‌های مالی این کشور به پاکستان متوقف شود اما این کمک‌ها به مدت یک سال تمدید شد.

در همین حال، یک مقام امنیتی پاکستان گفت: علت عدم علاقمندی آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان تغییر سیاست‌های این کشور درباره مبارزه با داعش در منطقه بود.