اهداف پنهان اردوغان در عراق + تصویر

گروه بین الملل، با وجود اولتیماتوم دولت بغداد برای خروج نظامیان ترکیه در مدت 48 ساعت از خاک این کشور عربی، آنکارا می‌گوید نیروهای نظامی‌اش را از شمال عراق خارج نمی‌کند.

به گزارش افکارخبر، آنکارا مدعی است که نیروهایش به عنوان بخشی از ماموریت بین المللی برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش در شمال این کشور مستقر شده‌اند؛ اگرچه دولت عراق می‌گوید بغداد هرگز چنین نیرویی را دعوت نکرده است و اگر نظامیان ترکیه از شمال عراق عقب نشینی نکنند، این موضوع را به سازمان ملل می‌کشاند. 

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در تاریخ یازدهم دسامبر شکایت کشورش را به شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تجاوز ترکیه به تمامیت ارضی عراق تسلیم کرد.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در شکایت عراق از ترکیه از شورای امنیت خواستار صدور دستور فوری برای خروج بی قید و شرط نظامیان ترکیه از خاک عراق شد و همچنین خواست که نقض حاکمیت و مرزهای عراق از سوی ترکیه دیگر تکرار نشود.

به نوشته روزنامه السفیر، این اقدام ترکیه سبب نقض حاکمیت عراق شده است. این گزارش حاکی است این نخستین بار نیست که ترکیه دست به چنین کاری زده است و آخرین بار هم نخواهد بود. 

این روزنامه بر این باور است که به نظر نمی رسد به زودی این تجاوز پایان یابد بلکه دخالت ترکیه در عراق مقدمه دوره نوینی است که ترکیه در آن جز تنش آفرینی گزینه دیگری در اختیار نخواهد داشت.

به نوشته السفیر، تحرک تازه ترکیه در خاک عراق به طور آشکار بازتاب دهنده بسیاری از شکست هایی است که آنکارا در سوریه خورده و مجبور شده است به عنوان یک بازیگر منطقه ای از عرصه سوریه خارج و به سوی عراق روانه شود. 

بر اساس این گزارش، ترکیه امیدوار است با در اختیار گرفتن بخشی از خاک عراق بار دیگر بتواند به خاک سوریه برگردد و معادله تازه ای را تحمیل و جایگاه خود را در منطقه تقویت کند.

این درحالیست که به نوشته روزنامه الرای اردن،  رییس جمهوری ترکیه در برپایی منطقه حائل در شمال سوریه با شکست روبرو شد. او پس از همه شکست ها و ناکامی ها در طرح هایش به بهانه آموزش پیشمرگه های کرد به عراق روانه شده است.

بسیاری از رسانه های خارجی، بر این باورند که تنش آفرینی ترکیه در عراق با چالش هایی که آنکارا پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه در مرزهای سوریه با آن روبرو شده ، مرتبط است. 

این رسانه ها حضور نظامیان ترکیه در عراق را تلاش آنکارا برای رهایی از انزوا ارزیابی کردند.

ناظران سیاسی بر این باورند که تصمیم ترکیه با تنش میان این کشور و روسیه پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه در مرزهای سوریه در ارتباط است. 

گزارشهای خبری حاکی است ترکیه می خواهد توجه ها را از این حادثه منحرف و طرف های درگیر را در مساله تازه ای وارد کند. ترکیه در حال قدرت نمایی است اما این تلاش ها، آنکارا را از انزوا رهایی نمی بخشد و از شدت تحریم های اقتصادی مسکو نخواهد کاست.

 

photo_2015-12-19_21-50-17

photo_2015-12-19_21-50-25

photo_2015-12-19_21-50-29