در ادامه سیاست‌های دین ستیزی برخی کشورهای منطقه آسیای مرکزی دولت ازبکستان بتازگی تصمیم گرفته است، با افراد محجبه در سطح خیابان‌های سراسر کشور برخورد کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده و اجرا می‌شود که بسیاری از جمعیت 30 میلیونی ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

دولت ازبکستان در همین حال اعلام کرده است که داشتن حجاب کامل غیر سنتی و بومی با جریمه مالی و در صورت تکرار با حکم 2 سال زندان مواجه خواهد شد.

موسلیما یک شهروند ازبکی در همین حال می‌گوید؛ من پیش از این، 18 سال حجاب کامل داشتم و اکنون مجبور هستم در خانه بمانم و منزل را ترک نکنم.

وی گفت: این روزها در پایتخت ازبکستان پلیس همه زنان که حجاب دارد، متوقف می‌کند و با رفتاری خشن و بدور از شئونات، محتویات کیف وی را جستجو و در صورت تکرار وی را همراه خود به اداره پلیس و سپس به زندان منتقل می‌کنند.

وی مبلغ جریمه را 700 ثوم (واحد پول ازبکی) دانست و گفت: این مبلغ بسیار بالاست و زنان محجبه از این پس مجبورند در خانه بمانند.

وی همچنین گفت: در ورودی مدارس دخترانه 2 مرد حضور دارند و دختران محجبه را وادار می‌کنند یا حجاب از سر گرفته و یا به خانه بازگردند و از آنها تعهد می‌گیرند که این رفتار تکرار نشود.

پیش از این کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان نیز نسبت به پوشش اسلامی و کامل در مدارس دخترانه سخت گیری‌های بسیاری را نسبت به تعدادی از دانشجویان و دانش آموزان محجبه برقرار کرده بودند.