بازگشت تهران و مسکو به معادلات قدرت در خاورمیانه

روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»  با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد: «تهران و مسکو پس از سال‌ها غیبت از معادلات خاورمیانه با ورود به جنگ سوریه، جایگاه‌های پیشین خود در این منطقه را بازپس می‌گیرند. اما احتمال این وجود دارد که این دوکشور بدلیل حمایت از بشار اسد، موقعیت کنونی خود را به خطر بیندازند.»

 تایمز آو اسرائیل سپس به نقل از خبرگزاری فرانسه بازگشت مؤثر تهران و مسکو به صحنه بازیگردانی خاورمیانه را «چشمگیر» توصیف می‌کند. این روزنامه صهیونیستی در ادامه مدعی شده است: «مسکو که برای دهه‌های متمادی از دولت [سوریه]  - چه از نظر مالی و چه از طریق اعزام مستشاران نظامی- حمایت می‌کرد، سپتامبر سال جاری میلادی (شهریورماه)، تصمیم گرفت با قمار بر سر موقعیت فعلی و آینده خود، حملات هوایی علیه مواضع تروریست‌های سوریه، را آغاز کند. از سوی دیگر، تهران پس از سال‌ها انزوا و تحمل تحریم‌های [هسته‌ای]، به جایگاه پیشین خود به‌عنوان یکی از قدرت‌های خاورمیانه بازگشته است. حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه به‌معنای افزایش روزافزون مشروعیت بین‌المللی این کشور است. اما تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا سرمایه‌گذاری تهران و مسکو [با حضور در سوریه] نقش‌های اصلی را در صحنه خاورمیانه  به برای آن‌ها ارمغان خواهد آورد و یا نتیجه‌ای معکوس برای این دو کشور در برداشته و موقعیت کنونی آن‌ها را در این منطقه با چالش مواجه خواهد کرد؟»

نگارنده گزارش سپس مدعی شده است: «مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با وجود صرف انرژی و منابع مالی در منطقه خاورمیانه برای سال‌های متمادی، نفوذ خود را در این منطقه یک‌شبه از دست داد. سوریه آخرین پایگاه روسیه در خاورمیانه است. از دست دادن سوریه، مسکو را به قدرت درجه دوم جهانی تبدیل خواهد کرد.»

در ادامه ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش آمده است: «حضور نظامی روسیه در سوریه نتایج مثبتی برای این کشور به همراه داشته است؛ روابط این کشور با مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از زمان آغاز حملات هوایی در سوریه، بهبود یافته است. مسکو هم‌اکنون نقشی حیاتی و مهم در یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه ایفا می‌کند. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، به تازگی، نقش مسکو [در گفتگوهای صلح سوریه] را "سازنده" خواند. ایران نیز که برای حفظ متحد خود در سوریه بسیار مصمم است، چندی پیش برای نخستین‌بار، در مذاکرات بین‌المللی درخصوص آینده این کشور، شرکت کرد. نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه پس از حصول توافق تاریخی هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی، به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. تهران برای کاهش نفوذ "عربستان سعودی،" رقیب منطقه‌ای خود، مواضع در عراق و لبنان را نیز تقویت کرده است.»

این روزنامه سپس به نقل از «سید محمد مرندی،» استاد دانشگاه و رئیس مطالعات جهانی در دانشگاه تهران، می‌نویسد: «ایران و روسیه تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر از فروپاشی کامل منطقه خاورمیانه جلوگیری کنند. در هفته‌های آتی شاهد این خواهیم بود که بازیگران دیگری نیز با آگاهی از آثار مخرب افراطگرایی و به‌منظور مبارزه با آن، به این دوکشور بپیوندند.