روسیه: ایران باید شکایت خود را پس بگیرد

 دیفنس‌ورلد، ایران شکایت علیه شرکت روس‌آبارون اکسپورت را پیش از تامین اولین سامانه موشکی اس-300 پس خواهد گرفت.

"دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته بود: شکایت هنوز پس گرفته نشده است. آنها باید پس از آنکه نخستین بخش از سامانه را دریافت کردند باید شکایت را پس بگیرند و ما می توانیم بگوییم این موضوع در  آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: طرف‌های روسی و ایرانی درک کاملی دارند. این توافق بدون پس گرفته شدن شکایت قابلیت اجرا ندارد.

این مقام روسی گفت: شرایط تامین این سامانه آن است که تهران شکایت را لغو کند و این موضوع باید توسط پارلمان ایران تصمیم گیری شود.

ایران و روسیه در سال 2007 قرارداد تامین 5 سامانه موشکی اس-300 را امضا کردند. در سپتامبر 2010، "دمیتری میدویدیف" رئیس جمهور وقت روسیه اعلام کرد که بر اساس قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، ارسال سامانه اس-300 به ایران را متوقف کرد.

این قرارداد که ارزشی بیش از 800 میلیون دلار داشته لغو گردید و مبلغ پیش پرداخت نیز به ایران بازگردانده شد.

ایران نیز در دادگاه ژنو علیه عدم اجرای قرارداد توسط روسیه شکایت کرد و درخواست غرامت 4 میلیارد دلاری کرد.

اما در آوریل 2015 "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه قانون ممنوعیت تامین سامانه دفاع موشکی اس-300 به تهران را لغو کرد.

در همین راستا چند روز پیش ولادیمیر کوژین، معاون همکاری‌های نظامی-فنی رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد کشورش ارسال سیستم‌های دفاع موشکی اس-300 به ایران را آغاز کرده است.

همچنین سرگی چمزوف، رئیس شرکت روستک پیشتر اعلام کرده بود قرارداد جدید برای فروش سیستم‌های اس‌-300 به ایران از اوایل ماه نوامبر اجرایی شده است.

منابع رسمی هنوز اعلام نکرده‌اند که ایران چه نسخه‌ای از اس-300 را دریافت خواهد کرد: اس-300 پی‌ام‌یو-1، که تولید آن متوقف شده و شاید برای ایران به صورت ویژه بازتولید شود، یا مدل اس-300 وی‌آم.