اوباما: داعش نمی‌‎‌تواند آمریکا را نابود کند

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا اظهارات متناقض خود را درباره جنگ با گروه تروریستی داعش تکرار کرد و در خصوص سوریه نیز گفت ایجاد منطقه امن در سوریه امکان پذیر نیست. 

 

باراک اوباما گفت: داعش سازمانی نیست که بتواند آمریکا را نابود کند و یک قدرت بزرگ صنعتی نیست که خطرات بزرگی برای ما به صورت سازمان یافته یا نهادی، داشته باشد، اما می‌تواند به ما و خانواده و بستگان ما آسیب وارد کند. 

 

 

اوباما افزود: داعش یک سازمان منفور و کریهی است که در مناطق خارج از کنترل در سوریه و بخش‌هایی از غرب عراق جا گرفته است. ما باید آن را جدی بگیریم. در پاریس دیدیم که آن‌ها به شکل سازمان یافته چه کار‌ها می‌کنند. در شهر سن برناردینو نیز دیدیم که آن‌ها چگونه حملات تروریستی در مقیاس کوچک را انجام می‌دهند و به سختی قابل شناسایی هستند. باید هشیار باشیم. 

 

وی گفت: ما هسته ساختار داعش را در سوریه و عراق هدف حمله قرار داده‌ایم. باید ائتلافی تشکیل دهیم که تأثیر آن روزافزون باشد. داعش حدود ۴۰ درصد مناطق مسکونی تحت سیطره خود را از دست داده است. 

 

اوباما در ادامه اعلام کرد: بعد از حوادث پاریس نوعی اشباع خبری داشتیم. داعش عملکرد خود را با یک نوع هوشمندی رسانه‌ای همراه می‌سازد و مردم به خاطر آنچه که در تلویزیون می‌بینند، نگران می‌شوند، اما به مردم اطمینان می‌دهم که قدرت آمریکا و متحدانش در معرض تهدید قرار ندارد. 
 
وی گفت ما یک تیم زبده دیپلماتیک نیز داریم و داعش را تعقیب می‌کنیم و مطمئن هستیم که پیروز می‌شویم. 

 

گوینده ان پی آر در ادامه درباره مبارزه با داعش در عراق و سوریه گفت: آیا شما از به کار گیری نیروی بیشتر پرهیز می‌کنید زیرا نگران جنگ بزرگ‌تر هستید؟ 

 

اوباما ئاسخ داد: نه، جالب این است که اکثر منتقدان خواستار اعزام نیروی زمینی نیستند. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما الان در موقعیتی نیستیم که بخواهیم به جای عراقی‌ها و سوری‌ها حکومتشان را اداره کنیم. بخشی از کار ما برای شکست همیشگی داعش این است که به نیروهای محلی و بومی کمک کنیم تا به طریق صحیح ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و بدون کمک ما، این کار را انجام دهند. این امر مستلزم صبوری است و نه اعزام نیروی تفنگدار. 

 

رئیس جمهور آمریکا درادامه اظهاراتش گفت: داعش در بخش رسانه‌ای خود بسیار سازمان یافته و تأثیرگذار است و این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. بخشی از کار ما باید مقابله با این روایت آنلاین داعش باشد 

 

 

وی درباره مذاکرات برای حل بحران سوریه نیز اعلام کرد: جان کری در مذاکرات خود در نیویورک برای گرد هم آوردن روس‌ها و ایرانی‌ها (در مذاکرات) موفقیت‌هایی داشته است، اما در خصوص ایجاد منطقه امن برای آوارگان سوری موفقیت نداشته است. ایجاد مناطق امن برای آوارگان سوری بدون حضور نیروی گسترده نظامی زمینی بسیار سخت است. 

 

گوینده ان پی آر از اوباما پرسید: شاید رئیس جمهور بعدی جمهوریخواه باشد. آیا این خطر وجود دارد که آن‌ها بعد از به قدرت رسیدن بخش‌هایی از میراث شما را باطل کنند؟ 
اوباما: اولاً من مطمئن هستم که دموکرات‌ها وارد کاخ سفید می‌شوند. نامزدهای دموکرات در مقایسه با نامزدهای جمهوریخواه خیلی بهتر عمل کرده‌اند و پیشنهادات بهتری دارند. بنابراین یکی از مسائلی که در یکسال آینده درباره‌اش بحث خواهم کرد اطمینان از این است که دموکرات‌ها کمپین خود را بر اساس مسائل واقعی که به آن اعتقاد دارند، پیش ببرند.