"محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی انصارالله یمن به سؤالات مختلف خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

البخیتی در ابتدای این نشست در تشریح آخرین تحولات یمن و جنگ‌افروزی عربستان و متحدان عرب و غربی‌اش علیه ملت یمن گفت از حدود 9 ماه،‌ پیش متجاوزان،‌ جنگی را علیه ملت یمن به راه انداخته‌اند که این جنگ سه مرحله داشته  است.

وی افزود مرحله اول این بود که کشورهای متجاوز تصور می‌کردند می‌توانند در این جنگ به پیروزی و اهداف خود برسند. مرحله دوم، مرحله‌ای بود که متجاوزان به ضعف و ناتوانی خود در برابر یمنی‌ها پی بردند و احساس عجز و ناتوانی آنها به این خاطر بود که به هیچ‌یک از اهداف اعلام شده خود دست نیافتند.

 

البخیتی تصریح کرد مرحله سوم، مرحله احساس خطر بود و آن  زمانی بود که ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند به عمق خاک عربستان سعودی نفوذ کنند و این موفقیت‌ها، زنگ خطر را برای متجاوزان به صدا درآورد.

وی اظهار داشت نکته‌ قابل ملاحظه این  است که عربستان در حالی به اصل آتش‌بس و گفت‌وگو روی آورده است که قبلاً آن را رد می‌کرد، این تغییر در رویکرد عربستان (مجبور شدن به گفت‌وگو و آتش‌بس) پس از آن صورت گرفت که عربستان احساس خطر کرد،‌ هرچند این کشور در آتش‌بس و گفت‌وگو جدی نیست و برای دستیابی به توافق مورد نظرشان در ژنو تلاش کرد.

عضو ارشد جنبش مردمی انصارالله یمن تأکید کرد عربستان در حالی برای رسیدن به  اهداف خود از طریق میز گفت‌وگوها تلاش می‌کند که در تحقق آن در میدان جنگ شکست خورده است.

البخیتی به تلاش رژیم آل سعود برای توجیه جنگ افروزی در یمن و کشتار و ویرانگری در این کشور اشاره و در عین حال تأکید کرد عربستان به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافته است.

وی تصریح کرد پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در عمق خاک عربستان،‌ این رژیم را به حرکت در مسیر حل سیاسی و آتش‌بس مجبور کرده است.

البخیتی گفت وضع میدانی از ابتدای جنگ تاکنون تغییر نکرده است. جنبش انصارالله در یک تصمیم سیاسی از استان‌های جنوبی یمن عقب‌نشینی کرد تا بر جبهه مرزها متمرکز شود، با این حال موازنه‌ها در سطح میدانی همانند ابتدای جنگ است و تغییر نکرده است.

البخیتی تأکید کرد عربستان هرگز بر اساس منطق اخلاقی و حتی منافع خود عمل نمی‌کند، این جنگ به‌نفع عربستان سعودی نیست.

عضو جنبش انصارالله تصریح کرد عربستان سعودی فقط زبان زور می‌فهمد و ملت یمن برای فداکاری و جانفشانی‌های بیشتر تا تحقق پیروزی نهایی بر متجاوزان آماده  است.

وی افزود: از این تجاوز نزدیک به 9 ماه می‌گذرد، ما چند مرحله را در این مدت طی کردیم، ما اعتماد به نفسی داشتیم که می‌توانیم با کمک آن پیروزی را محقق سازیم. مرحله بعدی ایجاد حس ناتوانی و یأس در دشمن است. این احساس باعث شد که دشمن ما نتواند هیچ یک از اهداف خود را محقق سازد و مرحله نهایی مرحله‌ای بود که طی آن دشمن احساس خطر کرد.

این عضو ارشد انصار الله گفت: در این مرحله بود که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی توانستند به داخل عمق خاک دشمن رخنه کنند. منظور من از دشمن عربستان سعودی است، عربستان سعودی سرانجام موافقت کرد تا آتش‌بس را به رسمیت بشناسد و گفت‌وگو ها را بپذیرد اگرچه به هر دوی آنها پایبند نبود.

وی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور ریاض با آتش‌بس و گفت‌وگو هرگز موافقت نمی‌کرد. این تغییر حاصل در مواضع عربستان به دلیل احساس خطری است که ریاض اکنون با آن روبه‌رو است، البته باز هم می‌گویم که عربستان سعودی برای رسیدن به توافق هرگز جدی نبوده است و این را ما به وضوح در کنفرانس ژنو دیدیم و لمس کردیم.

البخیتی گفت: عربستان سعودی با مشارکت در کنفرانس ژنو سعی کرد آن چیزی که در میدان جنگ نتوانسته محقق سازد از طریق میز کنفرانس به آن دست یابد. عربستان سعودی اکنون به دنبال توجیهی برای ادامه تجاوز به یمن است. چرا که اکنون همه مردم در جهان از عربستان سعودی این سوال را دارند که ادامه این تجاوز و جنگ بر ضد یمن چه توجیهی دارد چرا که تا این لحظه ریاض نتوانسته است هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود را محقق سازد. عربستان سعودی از طریق این مذاکرات برای خود راه بازگشتی برای ادامه تجاوز باقی گذاشته است.

وی ادامه داد: عربستان سعودی سعی می‌کند اگر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بتوانند طی روزهای آتی پیشروی‌هایی را در مناطق مرزی با عربستان سعودی داشته باشند آن را دستاویزی برای ادامه جنگ قرار دهد.

البخیتی گفت: حال که نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به مرزهای عربستان نزدیک شده‌اند و حتی به بعد از مرزها هم رسیده‌اند حاضر شده است تن به مذاکرات سیاسی بدهد. اوضاع میدانی در یمن از آغاز تجاوز تا به امروز تغییر چندانی به خود ندیده است. درست است که جماعت انصارالله از برخی از مناطق جنوبی یمن عقب‌نشینی کرده‌اند اما این اقدام آنها یک تصمیم سیاسی بود چرا که ما هدفمان متمرکز شدن به جبهه مرزهای خود با عربستان سعودی است.

وی افزود: اکنون هم ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند ضمن عبور از مرزها خود را به داخل خاک عربستان سعودی برسانند. به همین دلیل اکنون باید بگویم اوضاع ما در یمن از آغاز تجاوز تا به امروز چندان تفاوتی نداشته است.

عضو ارشد انصار الله تصریح کرد: عربستان سعودی هرگز براساس منطق رعایت اصول اخلاقی رفتار نکرده است حتی براساس اصل حفظ منافع خود هم عمل نکرده است. چرا که اوضاع کنونی به هیچ عنوان به نفع این کشور نیست. عربستان سعودی تنها زبان زور را می‌شناسد و ارتش و کمیته‌های مردمی هم اکنون با قدرت در برابر سعودی‌ها ایستاده‌اند. مقاومت در یمن به این نتیجه رسیده که با تقدیم جانفشانی‌های فراوان می‌توانند به اهداف خود دست یابند و پیروزی را محقق سازند.

عضو ارشد انصار الله در پاسخ به این سوال خبرنگار العهد عراق که شما اعلام کردید که تجاوز ظالمانه عربستان سعودی بر ضد یمن 9 ماه است که آغاز شده شما گفتید که در مرحله نخست انصارالله و ارتش یمن ابتدا صبر کردند و حملات را تحمل کردند. اکنون انصارالله به پایگاه‌ها و مراکز عربستان سعودی حمله می‌کنند، حتی در همین مرحله اخیر ما شاهد بودیم که انصارالله پیروزی‌های بزرگی را هم در برابر سعودی‌ها محقق ساختند و تمام رسانه‌ها نیز آن را پوشش دادند. موشک‌های قاهر1 و توشکا با اصابت به حداقل یک پایگاه سعودی بیش از 150 تن از آنها را به هلاکت رساند. آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم در روزهای آتی ما تشدیدی در این حملات را شاهد باشیم؟

 

حجت بر عربستان تمام شد

محمد البخیتی در پاسخ به این سوال گفت:  ما می‌دانیم که نبرد و جنگ یک مسئله هزینه‌بر است این جنگ برای ملت یمن و دیگر ملت‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند می‌تواند هزینه به دنبال داشته باشد. از این رو ما در ابتدای امر سعی کردیم برای مدت 40 روز تحمل کنیم. در این مدت حتی یک گلوله به سمت دشمن شلیک نکردیم. ما از این طریق می‌خواستیم تا سعودی‌ها فرصت بازنگری داشته باشند و از این طریق ما حجت را بر آنها تمام کردیم. چرا که آنها در ابتدای امر مدعی بودند که جماعت انصارالله دست به اقدامات تحریک‌آمیزی بر ضد آنها زده است. متاسفانه در آن دوران برخی از مردم این بهانه سعودی‌ها را باور کرده بودند از این رو ما با این صبر خود سعی کردیم فرصتی را به ریاض بدهیم. سرانجام خود ملت یمن بودند که متوجه شدند نظام سعودی زبانی جز زبان زور نمی‌شناسد. از این روست که اکنون می‌توانم بگویم ملت یمن بخش اعظم‌شان اکنون در کنار کمیته‌های مردمی و ارتش این کشور هستند و در برابر این تجاوز ایستاده‌اند. البته مردم یمن سال‌ها قبل از آغاز این تجاوز خود را برای مقابله با آن آماده کرده بودند، یعنی از سال 2011. ما توجه خاصی به خرید تمام موشک‌های از نوع سام یک داشتیم. این سلاح نزد ارتش یمن بود.

ارتش یمن موشک سام 1 در اختیار دارد

وی افزود: استفاده از این نوع سلاح برای نیروهای غیرنظامی کاربرد بسیار بالایی دارد. هم‌اکنون از همین سلاح ارتش یمن و کمیته‌های مردمی برای مقابله با تجاوز بالگردهای آپاچی استفاده می‌کنند. در زمان هادی دولت تمام سعی خود را برای از بین بردن سامانه هوایی و دفاعی یمن به کار بست. حتی سامانه موشکی دوربرد یمن را از کار انداختند، منظورم موشک‌های اسکاد است. به گونه‌ای که از این موشک‌های بسیار کارآمد تنها تعداد محدودی باقی مانده است مضافا بر آن باید بگویم آنها تمام سامانه هوایی یمن و  تمام دستگاه‌های مربوط به فعال سازی این سامانه موشکی را از کار انداختند. از این روست که کمیته‌های مردمی و ارتش یمن ناگزیر شدند سامانه موشکی "سام یک" را به گونه‌ای تغییر دهند که از سامانه هوایی به سامانه موشکی زمین به زمین تغییر کاربری دهد.

اگر تجاوز سعودی متوقف نشود منتظر حملات ما باشد

عضو ارشد انصار الله در نشست خبری در تسنیم گفت: هم‌اکنون در یمن ما بسیاری از این موشک‌ها را در اختیار داریم. به همین دلیل باید بگویم که در ابتدای تجاوز ما به این دلیل پاسخ ندادیم چون می‌خواستیم حجت را بر سعودی‌ها تمام کنیم و فرصت بازنگری به آنها داده شده باشد. اکنون اگر می‌بینید که شدت حملات ما توسعه یافته به این دلیل است که ما موفق شدیم این سامانه را توسعه ببخشیم و آن را پیشرفته‌تر سازیم. از این روست می‌گویماگر تجاوز عربستان سعودی به یمن متوقف نشود آنها شاهد توسعه بیشتر حملات ما بر ضد آنها خواهند بود و من به شما تاکید می‌کنم که آمادگی‌های بسیار بالاتر از آنچه امروز می‌بینید در انتظار دشمن است و به زودی شاهد اقدام غافلگیرکننده‌ای در مناطق مرزی عربستان سعودی و یمن خواهید بود.

 

 

ادعای رسانه‌های سعودی درباره صنعا بی اساس است

البخیتی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های هوادار عربستان سعودی و منصور هادی مدعی شدند که نیروهای ائتلاف به شهر صنعا نزدیک شده‌اند، درباره پخش چنین خبرهایی نظر شما چیست ، گفت: در خصوص بحث رسانه‌ای مربوط به نزدیک شدن نیروهای دشمن به صنعا باید بگویم که اینها تنها مشتی ادعا و دروغ هستند و هرگز صحت و واقعیت نداشته و ندارند. بله ممکن است در اینجا و یا جایی دیگر یک نبرد کوچکی به راه بیفتد چرا که مزدوران بسیاری برای دشمن هنوز در یمن حضور دارند اما این درگیری‌ها به سرعت کنترل می‌شوند مثلا اعلام می‌کنند که یک پیشروی را در منطقه ما در نزدیکی صنعا محقق ساخته‌اند بله این مسائل وجود داشته اما کسانی که این درگیری‌ها را به وجود آورده‌اند اکنون در محاصره هستند حتی در برخی از حالات آنها خودشان را تسلیم کردند، البته در این بین نباید فراموش کنیم دشمن از قاعده بیان مسائل به صورت مبالغه‌آمیز استفاده می‌کند. آنها حتی برای خودشان بیانیه‌ای به نام آنچه که خود مقاومت می‌خوانند صادر می‌کنند اما در واقع بیانیه‌های آنها هیچ واقعیتی ندارد. آنها 4 یا 5 ماه قبل درباره نزدیک بودن سرنگونی صنعا سخن می‌گفتند و حتی مدعی بودند که ظرف 72 ساعت آینده صنعا را سرنگون می‌کند اما این مسئله هرگز محقق نشده است. بعد از آن صحبت از اشغال تعز و عدن و شهرهای دیگر کردند و حتی درباره باب المندب چنین ادعاهایی را مظرح کردند. آنها همیشه خواسته‌ها و اهداف بلندی را برای خود در نظر می‌گیرند و وقتی نتوانند به این خواسته‌ها دست یابند. اهداف خود را به اماکن دیگری منتقل می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه" گزینه‌های نهایی شما در صورت ادامه تجاوز عربستان سعودی بر ضد یمن چه خواهد بود.؟  تاکید کرد: گزینه‌های ما توسعه حملات است، ما پیش از مذاکرات ژنو یعنی 20 روز قبل از آغاز این مذاکرات ما گزینه‌های نظامی خود را اعلام کردیم، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در این مرحله موفق شدند که خط نخست حضور ارتش سعودی را در مرزها در هم بشکنندو اگر سعودی‌ها به تجاوز خود ادامه دهند ما وارد مرحله دیگری خواهیم شد و آن هم نظامی خواهد بود و اهداف خود را محقق می‌سازیم. اکنون ما اهدافی را برای خودمان در نظر داریم اما ممکن است در آینده تغییراتی در این اهداف صورت گیرد. هم‌اکنون عربستان سعودی به خود حق دخالت و  تجاوز در یمن را بخشیده از این طریق می‌خواهد اهداف سیاسی را در داخل یمن محقق سازد. ما هم در آینده برهمین اساس ممکن است در اهداف خود تغییراتی را ایجاد کنیم، یعنی اهدافی که تنها جنبه دفاع از خود را نداشته باشند، بلکه دست به اقداماتی خواهیم زد تا برخی از تغییرات را محقق سازیم و این تغییرات می‌تواند در سطح منطقه‌ای باشد.

دلایل شکست کنفرانس سوئیس/ سازمان ملل علیه ملت یمن توطئه کرد

البخیتی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص کنفرانس سوئیس و درباره دلایل شکست این نشست گفت:  شکست این مذاکرات بسیار واضح بود چرا که در طول این مذاکرات هیچ توافقی حاصل نشد. البته برخی اظهارنظرهای مثبتی هم از سوی ولد الشیخ بیان شده بود که مربوط به برچیده شدن تحریم‌ها بود. امیدوارم سازمان ملل این بار در این خصوص جدی‌تر عمل کند. تحریم ملت یمن تصمیمی حتی برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت است. از این رو ما آن را یک تصمیم ظالمانه و جانبدارانه از دشمن خود می‌دانیم. از سازمان ملل انتظار داشتیم در این باره موضعی را اعلام می‌کرد و برای برچیدن این تحریم‌ها اقدامی صورت می‌داد اما باید بگویم که این سازمان با دشمن توطئه کرد و تحریم‌ها بر ضد یمن اعمال شد. به عنوان مثال بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل یک توافقی حاصل شده بود مبنی بر اینکه کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بازرسی شوند و قرار بود این بازرسی در بنادر یمن صورت گیرد.

وی با اشاره به ارسال کشتی امداد رسانی ایران با موافقت سازمان ملل برای مردم یمن افزود: ما نیز با این مسئله موافقت کردیم و اجازه چنین کاری را دادیم تا بازرسی کنند و هیچ بهانه‌ای در آینده وجود نداشته باشد. ما می‌خواستیم از این طریق هیچ بهانه‌ای به کسی ندهیم تا کمک‌های بشردوستانه وارد یمن شود و به دست ملت برسد اما متاسفانه سازمان ملل در این باره نادرست عمل کرد و براساس توافق عمل نشد. از این رو سازمان ملل بعد از آن تصمیم گرفت که بازرسی از کشتی‌ها در بنادر جیبوتی حاصل شود و همانگونه که می‌دانید کشتی ایرانی حامل کمک‌های بشردوستانه که حامل کمک‌هایی برای ملت یمن بود، ناگزیر شد بعد از مخالفت‌هایی که صورت گرفت به یکی از بنادر جیبوتی منتقل شود و در آنجا تمام کمک‌های بشردوستانه از کشتی خارج شد و قرار بود به مردم یمن برسد اما این محموله به دست ملت یمن نرسید. این خود نشان می‌دهد که سازمان ملل با دشمن دست به توطئه زده و اکنون امیدواریم در این باره سازمان ملل به صورت صادقانه‌تری عمل کند.

 

شورای امنیت در جنگ یمن به مسئولیت اصلی خود عمل نکرد

این عضو ارشد انصار الله در پاسخ به این سوال که" شما به عنوان جماعت انصارالله در خصوص آنچه که در کنفرانس سوئیس روی داد چه پیامی برای مردم جهان دارید؟ گفت:

 آنچه ما می‌خواهیم اعلام کنیم، آن است که ما بعد از این مذاکرات شاهد بزرگترین اشکال در نظام بین‌المللی بودیم، یعنی نظام جدیدی که بعد از تاسیس سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته، چرا که در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته که کشوری به کشور دیگر حمله کند و شورای امنیت هم تشکیل جلسه دهد بعد این تجاوز را قانونی جلوه دهد. معمولا در چنین حالاتی شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد یا این حمله را محکوم می‌کند یا براساس قطعنامه‌ای خواستار توقف این تجاوز می‌شود اما متاسفانه درباره یمن چنین چیزی هرگز صورت نگرفت. مضافا بر این در شرایط جنگی معمولا شهروندان بی‌دفاع به عنوان بی‌طرف در جنگ معرفی می‌شوند و هیچ‌کس حق ندارد به آنها حمله کند یا آنها را ناگزیر به کرنش کند از این رو کسی حق ندارد ملتی را به صورت جمعی مجازات کند. از این رو ما انتظار داشتیم جامعه بین‌المللی دست به یک اقدام یکپارچه‌ای با هدف محکومیت این تجاوز می‌زد. از این رو باید بگویم که ما در حال حاضر با یک بحران اخلاقی روبه‌رو هستیم. جنگ یمن و تجاوز به این کشور دیگر یک بحران داخلی و منطقه‌ای نیست این یک بحران اخلاقی بین‌المللی است. ما نزدیک بود برای بحران یمن به یک نتیجه برسیم. جمال بن عمر هم بر این مسئله تاکید داشت و اگر هم امکان رسیدن به راه‌حل سیاسی وجود نداشت ما می‌توانستیم به یک راه‌حل و نتیجه انقلابی دست یابیم. آنها هرچه می‌خواهند آن را بنامند، کودتا یا انقلاب اما از کشورهای جهان و کشورهای منطقه انتظار داریم که در این خصوص دست به اقدامی بزنند.

کشورهای عربی تنها بر ضد خودشان متحد می‌شوند

وی در پاسخ به سوال که" شما می‌دانید که از همان ابتدای شکل‌گیری بحران‌ها برای کشورهای عربی و به خصوص موضوع مسئله فلسطین هرگز شاهد اتحاد عرب‌ها با هم نبودیم. اما اکنون می‌بینیم همین عرب‌ها زمانی هم که با هم متحد شدند به یمن حمله کردند و به سوریه و عراق حمله‌ور شدند. اکنون می‌بینیم برخی از کشورهای شرکت‌کننده در آنچه که خود آن را توفان قاطعیت می‌نامند شروع به خروج از این ائتلاف کرده‌اند آیا این عقب‌نشینی آنها به دلیل ضعف و ناتوانی است یا به دلیل عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود که بر ضد ملت یمن است."  گفت: علت اساسی حمله و تجاوز به یمن این است که ملت یمن مسئله فلسطین را به عنوان موضوع اساسی خود برگزیده است حتی ملت یمن مسئله فلسطین را از مسائل ملی خود بالاتر دانسته است. هم‌اکنون ملت یمن شاهد تعهد این ملت به مسئله فلسطین است و این باری که بر دوش خود می‌کشد به همین دلیل است. اگرچه این برای ملت یمن بار به شمار نمی‌آید بلکه ملت یمن بیشتر حامل رسالتی بزرگ است. نهضت ما در یمن از نهضت فلسطین شکل می‌گیرد ما زمانی که پرچمدار مسئله فلسطین شدیم در آن لحظه بود که توانستیم بدانیم دوستمان کیست و دشمنان کدام است. البته این مسئله هم بسیار عجیب است که کشورهای عربی هرگز با هم متحد نمی‌شوند و وقتی هم که متحد می‌شوند بر ضد یمن این اتحاد صورت می‌گیرد یعنی اتحاد آنها بر ضد خودشان است.

موضع اتحادیه عرب علیه یمن "شرم‌آور" است

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می‌گویم ما زمانی که مشکل اساسی جهان عربی و اسلامی را بر دوش کشیدیم از سوی دولت‌های عربی دشمن دانسته شدیم حتی دبیرکل اتحادیه عرب هم بعد از شکل‌گیری این ائتلاف بسیار تعجب کرد و به آن افتخار نمود یعنی کشورهای عربی گردهم آمدند و با هم توافق کردند تا بر ضد کشور عربی دیگر دست به اقدام نظامی بزنند. این مسئله واقعا مایه خجالت و ننگ اعراب است و اتحادیه عرب  باید از این مسئله شرم کند. بخش اعظم کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف دولت‌هایی هستند که مواضع‌شان را عربستان سعودی خریده است. میزان حمایت و حضور این کشورهای عربی در ائتلاف به میزان و حجم پرداخت مالی عربستان سعودی به دولت‌های آنها مربوط می‌شود.  برخی از این کشورها در واقع حامی یمن هستند ولی در بعضی از لحظات این کشورها هم به دلیل نیاز‌شان اقدام به تایید تجاوز به یمن را می‌کنند. برخی حضورشان در این ائتلاف نمادین هست و برخی عملا حضور دارند. برای ما به عنوان یک یمنی مشارکت و حضور این کشورها خیلی نگران‌کننده نیست چرا که حضور 15 هزار نظامی در مقایسه با یمن چیز زیادی نیست. ملت یمن بالفطره جنگجو هستند، حال وقتی میلیون‌ها جنگجو در انتظار این چند هزار باشند، مسئله مهمی نیست.

جنگ در یمن به نفع غرب است

وی در پاسخ به این سوال که "مواضع بسیاری از کشورهای عربی با نفت عربستان خریداری می‌شود و در قبال تجاوز به یمن سکوت اختیار می‌کنند یعنی موضع این کشورها به میزان پرداخت عربستان سعودی مربوط می‌شود؟  گفت: بله چنین است ولی این مسئله تنها در مورد کشورهای عربی صدق نمی‌کند بلکه بسیاری از کشورهای غربی هم برهمین اساس مشارکت دارند چرا که جنگ در یمن برای بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه منافع مالی بسیاری دارد. این کشورها توانستند در طول این مدت میلیاردها دلار سلاح بفروشند و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به میزان بسیار بالایی سلاح خریداری کردند. همین مسئله برای ما کافی است تا بدانیم چرا بسیاری از کشورهای غربی در قبال این تجاوز سکوت اختیار می‌کنند، البته از این هم نباید بگذریم که تجاوز به یمن برای بسیاری از این کشورها می‌تواند حامل و دربردارنده اهداف سیاسی  باشد، از جمله برای اسرائیل این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انقلاب ملت یمن در آغاز راه با هدف ایستادگی در برابر پروژه آمریکایی- اسرائیلی شکل گرفت.

خبرنگاری پرسید که "گفتید که مذاکرات سوئیس با شکست مواجه شده است اگر شکست خورده چرا عربستان سعودی خواستار تمدید آتش‌بس شده و چرا شما و عربستان سعودی موافقت کردید تا مذاکرات دیگری در این باره صورت گیرد. مذاکراتی که گفته می‌شود قرار است در کشوری دیگر و به احتمال زیاد یک کشور آفریقایی برگزار شود که محمد البخیطی پاسخ داد:  شکست مذاکرات به این دلیل است که آتش‌بسی حاصل نشده است. از سوی دیگر درباره موافقت ما برای شرکت در مذاکرات به این دلیل است که ما از همان ابتدا اعلام کردیم ما مخالف هیچ گفت‌وگویی نیست ما خواهان گفت‌وگو هستیم.

وی افزود: ما و بسیاری از گروه‌های سیاسی حاضر در یمن بارها و بارها خواستار مذاکرات شده بودیم.  ما همه را دعوت به شرکت در مذاکراتی پشت میز مشترک کردیم، ما به دنبال رسیدن به یک راه‌حل سیاسی بودیم. تمام آن چیزی که امروز در یمن شاهدش هستیم به این دلیل است که نتوانستیم در داخل یمن به یک راه‌حل سیاسی برسیم. هدف از مذاکرات هم باید این باشد که خلأ قدرت و خلأ در سلطه اجرایی کشور از بین ببرد. باید توافقی در انتخاب رئیس‌جمهور جدید صورت بگیرد. این رئیس‌جمهور باید از سوی تمام گروه‌ها مورد توافق باشد. اکنون منصور هادی بخشی از منازعه است. همچنین باید توافقی برای تشکیل دولت توافق ملی صورت گیرد. به خصوص بعد از آنکه دولت سابق از وظایف خود کنار کشیده و حتی حاضر نشده است به صورت دولت رتق و فتق امور باشد.

منصور هادی جایگاه در بین مردم یمن ندارد

بخیتی تصریح کرد: متاسفانه باید بگوییم که منصور هادی که در بیرون از یمن به سر می‌برد، دیگر جایگاهی در این کشور ندارد و اگرچه وی هم‌اکنون در عدن حضور دارد، وی با حمایت اشغالگران توانسته است وارد این شهر شود و نیروهای اشغالگر از او در فرودگاه استقبال کردند. این همان نیروهایی هستند که وی را تا کاخ هادی در عدم رساندند  و حمایت او را اکنون برعهده دارند. متاسفانه همین جریان هنوز اصرار بر این دارد که تصمیم‌گیری‌های سیاسی را به تنهایی اتخاذ کنند. این یک مسئله غیرطیعی است چرا که وقتی در کشوری نزاع صورت می‌گیرد باید همه گروه‌ها برای تشکیل یک دولت توافقی گردهم آیند. هیچ کس و هیچ جریانی حق ندارد خواست خود را به دیگران تحمیل کند. اما متاسفانه اکنون منصور هادی با دریافت حمایت از خاج اهنوز دنبال تک‌روی و حکومت یک جریان بر دیگران است. جریان منصور هادی دیگر توان تصمیم‌گیری برای یمن ندارد.

پاسخ به جنایت اسرائیل در ترور قنطار "حتمی" است

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص ترور شهید سمیر القنطار توسط رژیم صهیونیستی آن را اقدامی طبیعی از سوی این رژیم دانست و  گفت:  ترور شهید سمیر القنطار نشان دهنده واقعیت اسرائیل است. اسرائیل رژیمی است که در جهت خدمت به گروه‌های تکفیری و تروریستی شکل گرفته است. تروریست‌ها می‌خواهند نظام در سوریه را سرنگون کنند. اسرائیل هم خواستار این مسئله است. ما معتقدیم اقدام اسرائیل در به شهادت رساندن سمیر القنطار یک اقدام طبیعی است. البته باید تاکید کنم که مقاومت حق دارد پاسخ چنین تجاوزی را بدهد و پاسخ آن را هم اقدام طبیعی است. البته باید تاکید کنم که مقاومت حق دارد پاسخ چنین تجاوزی را بدهد و پاسخ آن را هم خواهد داد و پاسخ هم شروع شده است و سیدحسن نصرالله در این باره گفته است که پاسخ واقعی به این سوءقصد و در در مکان و زمانی که خود حزب‌الله صلاح بداند صورت می‌گیرد. من حتی نمی‌توانم این اقدام اسرائیل را محکوم کنم چرا که چنین اقداماتی از جانب اسرائیل مسئله‌ای طبیعی است. رژیمی که سرزمین فلسطین را از ملتش غصب کند و بسیاری از کشورهای عربی از این رژیم حمایت می‌کنند و قبول می‌کنند که ملت فلسطین حق این را ندارد که بخواهد در سرزمین خود زندگی کند، از چنین رژیمی چه انتظاری می‌توان داشت. اما به عقیده ما پاسخ به صورت حتمی صورت خواهد گرفت و این پاسخ را در میدان نبرد خواهند داد. نبردی که ما هم  در آن حضور داریم. ما به دنبال این پیروزی هستیم و خداوند هم فرموده است که اگر خدا را پیروز کنید، شما را پیروز می‌گرداند. اسرائیل بعد از دست زدن به این تجاوز وحشیانه اکنون در یک نگرانی کامل به سر می‌برد. این نگرانی خواه در داخل اراضی اشغالی فلسطین و خواه در بیرون آن به شدت حاکم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه داعش و القاعده هم‌اکنون در خاک یمن حضور دارند، این دو گروه تروریستی بر کدام بخش‌های هم‌اکنون سلطه دارند و کدام بخش‌ها تحت کنترل آنهاست، عربستان و ائتلاف موسوم به ائتلاف عربی، تاکنون به این گروه‌ها حمله نکرده است. گروهای وهابی و تروریستی چرا اینطور شده است گفت:  برای درک مسئله داعش و القاعده باید بگویم که آمریکا و غرب به صورت کلی معتقد هستند که داعش و القاعده خطری راهبردی برای آنهاست. این خطر تنها می‌تواند امنیت شهروندانشان را باعث باشد البته آنها از القاعده و داعش برای مقابله با دشمنان راهبردی‌شان در منطقه همچون ایران، حزب‌الله و انصارالله و تمام مقاومت واقعی در برابر آنها می‌داند. بنابراین آمریکا به کشورهای غربی از داعش و القاعده استفاده می‌کنند تا با کمک آنها در برابر دشمنان راهبردی خود بایستند. از این رو می‌بینیم که سیاست غرب و هم‌پیمانان آن در منطقه براین اساس استوار است که نیازهای راهبردی این گروه‌های تروریستی را تامین کنند تا در برابر ایران و حزب‌الله و انصارالله بایستند.

 تمامی مناطق جنوبی یمن به جز شهر عدن در کنترل القاعده و داعش است

وی ادامه داد: همچنین آنها به این دو جریان تروریستی نیاز دارند تا اهداف امنیتی خود را محقق سازند. آنها می‌خواهند از این طریق امنیت شهروندان خود را محقق سازند اما این گروه‌های تروریستی درست است که در نطقه تمام اهداف آمریکا و غرب را محقق می‌سازند اما در عین حال امنیت شهروندان‌شان را تهدید می‌کند. به همین دلیل آمریکا و غرب معتقد هستند که داعش و القاعده می‌تواند به آنها خدمت کنند این مسئله را در سوریه به وضوح می بینیم.  این دو سازمان تروریستی خدمات بسیاری را برای غرب و آمریکا داشته‌اند و به همین دلیل حمایت‌های غرب و آمریکا به صورت مستقیم از آنها به عمل می‌آید. نقش عربستان سعودی و قطر را در این میان نمی‌توان نادیده گرفت، این دو کشور از این دو گروه تروریستی حمایت بسیاری به عمل می‌آورند. هم‌اکنون القاعده و داعش بر تمام بخش جنوبی یمن کنترل دارند. به جز شهر عدن چرا که کنترل این شهر به صورت مشترک از سوی القاعده و داعش صورت می‌گیرد و شبه نظامیان هادی هم در این بین حضور دارند. در شهر ضالع هم اوضاع به همین قرار است. القاعده در عدن و ضالع حضور بسیار نیرومندی دارد ولی در دیگر شهرهای جنوبی یمن می‌توان گفت القاعده و داعش حضور نسبتا کاملی دارند. داعش و القاعده تنها به یک مسئله نیاز دارند و آن برافراشته شدنش پرچم جدید امارت جدید است. ولی خودشان هم می‌دانند که دست به چنین اقدامی زدن می‌تواند باعث ایجاد برخوردی شدید بین‌شان و بین گروه‌های متهاجم به یمن باشد. عربستان سعودی و دیگر کشورها ابتدا می‌خواهند انصارالله را نابود کنند و بعد از آن است که ممکن است درباره دیگران تصمیم بگیرند. دو روز قبل مسئول القاعده در یمن اعلام کرد: داعش و فرماندهان آن در این شرایط حساس لازم نیست و از تشکل امارات جدید سخن بگوید. چرا که به گفته این فرمانده القاعده هم‌اکنون در یمن یک دشمن سیال داریم که منظورش انصارالله  است. 

ائتلافی که عربستان سعودی در یمن تشکیل داده که در آن سلفی‌ها و وهابی‌ها و اخوان‌المسلمین حضور دارند و البته مزدورانی از منصور هادی به آنها پیوسته‌اند به دنبال یک جنگ آتی می‌گردند. آنها می‌گویند که اکنون زمان جنگ فرانرسیده مگر آنکه بتوانیم ابتدا بر جماعت انصارالله فائق آییم البته در برخی از مناطق  برخی از درگیری‌های محدود حاصل شده و این درگیری‌ها با داعش بوده است. داعش هم‌اکنون به گونه‌ای پیشروی می‌کند که می‌توان گفت در حال گرفتن زمام امور از القاعده است.

عربستان از نفوذ نیروهای مردمی به عمق خاک خود "واهمه" دارد

خبرنگاری از البخیتی سوال که که شما در خصوص موضوع توسعه حملات گفتید که اگر از گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نرسیم ما سرانجام تصمیم به توسعه حملات خواهیم گرفت، آیا این توسعه حملات می‌تواند به این معنا باشد که موشک‌های شما ریاض و بعد از ریاض را دربر بگیرد که وی پاسخ داد:  البته توسعه حملات ما در عرصه‌های مختلف صورت خواهد گرفت و تنها در بکارگیری موشک‌ها خلاصه نمی‌شود می‌توان در رخنه کردن به عمق خاک دشمن هم به آن اشاره کرد. آنچه دولت عربستان سعودی از آن بیش از هر چیز دیگری واهمه دارد مسئله رخنه کردن به داخل خاک این کشور است. چرا که همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از مواضع مهم درداخل خاک عربستان سعودی مورد حمله قرار می‌گیرند ولی سعودی‌ها هیچ تعدادی از این تلفات حملات را اعلام نمی‌کنند. دولت و نظام عربستان سعودی قادر است این مسائل را سانسور کند. البته این را هم بگوییم که نظام سعودی هیچ نگرانی برای شهروندانش و کشته‌شده‌هایش ندارد. آنچه برای این نظام مهم است مسائلی هستند که اعلام می‌شوند. سعودی‌ها در یمن متحمل تلفات و خسارات بسیار سنگینی شدند تلفات و خساراتی که نمی‌توانند منکر آنها شوند. چرا که ما در داخل یمن این تلفات و خسارات را مستند می‌کنیم اما اکنون به صراحت می‌گویم تنها چیزی که می‌تواند باعث شود تا عربستان سعودی تن به آتش‌بس بدهد مسئله نگرانی سعودی‌ها از موضوع پیش‌روی و رخنه کردن به داخل خاک این کشور است. آنها از رخنه کردن نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به داخل خاک عربستان می‌ترسند. همانگونه که در سال 2010 نیز چنین شد. انصارالله در آن سال موفق شدند وارد مرزهای سعودی شوند. در همان سال عربستان سعودی ناگزیر به قبول آتش‌بس شد و خواستار خروج و عقب‌نشینی نیروهای انصارالله شد. ما می‌توانیم تجربه سال 2010 را امسال هم تکرار کنیم.

نجران، جیزان و عسیر از نظر تاریخی متعلق به خاک یمن است

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از یمنی‌ها معتقدند که شهرهایی همچون نجران، جیزان و عسیر، که در داخل خاک عربستان هستند یمنی هستند. سناریوهای آتی در این باره چه هستند؟ شما به عنوان یمنی آیا تلاش خواهید کرد تا این شهرها را بار دیگر به یمن ضمیمه کنید آیا شما به این مسئله اصرار خواهید داشت؟ اعلام کرد: این شهرها یعنی نجران، جیزان و عسیر استان‌هایی هستند که از نظر تاریخی متعلق به خاک یمن هستند  و در یکی از مراحل تاریخی جز و بخشی از حکومت نظام ادریسی‌ها بود. زمانی که وی احساس کرد بازپس‌گیری این استان‌ها خطرناک است امام یحیی که در آن زمان حاکم یمن بود از نظام سعودی وقت درخواست کمک کرد. نیروها و نظامیان سعودی وارد این استان‌ها شدند این شهرها و استان‌ها را اشغال کردند و ادریسی‌ها را از این استان‌ها اخراج کردند.

وی با اشاره به اختلافات مرزی بین کشورهای عربی گفت: ما معتقدیم و اعلام می‌کنیم که اختلافات مرزی بسیاری وجود دارد این اختلافات مرزی بین کشورهای عربی و کشورهای اسلامی وجود دارد. پروژه ما، پروژه‌ای است که از مرزهای یمن فراتر می‌رود. پروژه ما حامل تمام مشکلات جهان عرب و جهان اسلام است. اما در خصوص بازپس‌گیری این استان‌ها و تحولات آتی در این باره باید بگویم این مسئله به ملت یمن باز می‌گردد. هدف اولیه ما هوشیاری و بیداری امت اسلامی است و مسئله ما مسئله مرزها نیستند. اگر تحولات به خصوصی در این باره صورت گیرد شاید یک خواسته مردمی هم مطرح شود و با یک تصمیم ملی بتوان این موضوع را مطرح کرد اما هم‌اکنون مسئله اساسی ما مسئله جهان اسلام و جهان عرب است.

 

ایران هیچ حضوری در یمن ندارد

وی در پاسخ به سوال خبر دیگر مبنی بر اینکه برخی مدعی اند که جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در عراق و سوریه حضور دارد در یمن هم حضور دارد، اظهار داشت:  البته باید بگویم چنین چیزی وجود ندارد و این مسئله را حتی دشمنان ما هم می‌دانند. ملت یمن همانگونه که از قبل هم گفتم جنگجویان بالفطره هستند و در سال 2010 موفق شد این ملت پیروزی بسیار بزرگی را محقق سازد و عربستان را شکست داد. در همان سال آمریکا اذعان کرد یعنی در پایان سال 2010 که هیچ حضوری برای ایران در یمن ثابت‌شده نیست و از انصارالله نه حمایت مالی و نه تسلیحاتی و نه حمایت مستشاری هیچ یک به عمل نیامده است. از این رو باید بگویم اینها مشتی ادعاهای دروغین درباره یمن هستند.

اسرائیل در اطراف صنعا از بمب‌های نوترونی استفاده کرد

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص مشارکت رژیم صهیونیستی در تجاوز به خاک یمن گفت ضمن تائید این خبر گفت: بله، چنین است. اسرائیل در یمن اقدام به استفاده از بمب‌های نوترونی کرد و در اطراف صنعا از این بمب‌ها استفاده کرد. دو فروند از این بمب‌ها مورد استفاده قرار گرفت و چون هیچ کس از این نوع بمب‌ها در اختیار ندارد ما معتقدیم که اسرائیل در این تجاوز حضور دارد و احتمال فروش این بمب‌ها از سوی اسرائیل به عربستان سعودی هم بسیار ضعیف است.

مضافا به این باید بگویم در تجاوز به یمن ده‌ها فروند از این بمب‌ها در منطقه باب‌المندب مورد استفاده قرار گرفت و تمام این بمب‌ها بر روی یک منطقه محدود مورد استفاده قرار گرفت منطقه‌ای به مساحت یک یا دو کیلومتر.

بسیاری از مستشاران نظامی اسرائیلی در اراضی عربستان حضور دارند

خبرنگاری پرسید " بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که اسرائیل از امتدادیافتن محور مقاومت تا یمن نگران است،‌ یعنی از این می‌ترسند که جماعت انصارالله مردمی به این محور بپیوندد از این روست که آنها معتقدند به این دلیل اسرائیل در تجاوز به یمن مشارکت دارد. نظر شما در این باره چیست؟ که وی پاسخ داد:

به طور حتم چنین است چرا که جماعت انصارالله در آغاز کار هم از اسرائیل انتقاد کرد و خوب می‌داند که انقلابیون در یمن تنها به موضع گرفتن بسنده نمی‌کنند. ما حتی کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را تحریم کردیم. زمانی که انقلابیون یمن پوسترهایی را توزیع می‌کردند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بر آنها نوشته شده است و پوسترهایی نظیر همین پوسترها برای تحریم کالاهای آمریکایی و کالاهای اسرائیلی توزیع شد. اگر تمام ملت‌های عربی و اسلامی به وظایف خود در این باره یعنی تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی عمل می‌کردند در آن صورت پروژه صهیونیستی به یک پروژه شکست خورده تبدیل می‌شد. از این روست که بسیار طبیعی است اسرائیل از جماعت انصارالله بترسد و حتی می‌توانم بگویم که اسرائیل به صورت مستقیم دخالت نظامی داشته و در حملات هوایی مشارکت می‌کند بسیاری از مستشاران نظامی اسرائیلی در داخل اراضی عربستان سعودی حضور دارند و این مستشاران اسرائیلی در برخی از مناطقی که مزدوران هادی حضور دارند نقش دارند.

دیدار دوجانبه انصار الله و هیئت نمایندگی منصور هادی در سوئیس

عضو شورای سیاسی انصار الله در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص مذاکرات کنفرانس سوئیس و اینکه آیا بین جماعت انصارالله و هیئتی که نماینده منصورهادی بود دیداری به صورت مستقیم صورت گرفته و خواسته‌های اصلی عربستان سعودی در این کنفرانس چه بودند؟ تصریح کرد:  بله، دیدار دوجانبه‌ای در ژنو داشتیم. ما دو هیئت بودیم؛ یک هیئت نماینده گروه‌های ملی بودند که دشمن این تجاوز هستند و گروه دیگر هیئت نمایندگی گروه‌های متجاوز و نماینده منصور هادی. یعنی اینها تنها نمایندگان هادی نبودند این دیدار یک دیدار مستقیم بود و همانگونه که اعلام کردم عربستان سعودی از ابتدا به صورت جدی شرکت نکرده بود و نمی‌خواست به یک توافق برسد. متاسفانه هیئتی که مقابل ما حضور داشت تصمیمش در دست خودش نبود بلکه این عربستان سعودی بود که برای آن تعیین تکلیف می‌کرد چرا که همین هیئت هیچ چیزی در این مذاکرات ارائه نداد و به دنبال راه‌حل هم نبود. از این رو باید گفت عربستان سعودی هنوز راضی نیست یمنی‌ها به یک راه‌حل مشترک برسند.

شمار شهدای جنگ یمن به بیش از 6هزار نفر رسید

البخیتی درباره آیا آمار دقیق شهدا و مجروحان این حملات نیز گفت: شمار شهدای غیرنظامی به بیش از 6 هزار شهید رسید. البته ارتش یمن و کمیته‌های مردمی هم شهدایی دارند که این شمار شهدا اعلام نمی‌شود اما هر کسی می‌تواند ارزیابی از این تعداد داشته باشد چرا که ما شهدای خودمان را مخفی نمی‌کنیم و توجه ما به این معطوف شده که برای این شهدا در قبرستان‌های هر استان قبرهایی اختصاص یابد. باید در این باره اضافه کنم که شمار کشته‌های مزدوران در این جنگ به مراتب بیشتر است. شمار آنها حتی از تعداد کشته‌های غیرنظامی بیشتر است. البته در این بین باید به تلفات ارتش سعودی هم اشاره کنیم شمار آنها نیز بسیار زیاد است.

دو ماه قبل توئیتر نویس معروف سعودی مشهور به مجتهد نوشت شمار تلفات ارتش عربستان سعودی در تجاوز به یمن از 2 هزار کشته هم گذشته است. وی اطلاعاتی که توسط منابع یمنی اعلام شده بود و حمایت از منهدم شدن 45 دستگاه خودروی زرهی و نظامی سعودی‌ها در طول مدت تنها سه روز حکایت داشت را تایید کرد. این در این سه روز بود که ما مرحله گزینه‌های راهبردی را شروع کرده بودیم. از این رو باید بگویم که 6 هزار شهید تمام شمار شهدای ما نیست ولی تاکید می‌کنم که بیشترین شمار تلفات در بین صفوف مزدوران بوده است.

عربستان سعودی از همان ابتدا هم با ایده آتش‌بس مخالفت می‌کرد

خبرنگاری این سوال را مطرح که " عبدالمالک المخلافی 3،4 روز پیش اعلام کرد آتش‌بس در یمن ممکن است صورت گیرد مشروط به اینکه حوثی‌ها شرایط آتش‌بس را نقض نکنند و به آن پایبند باشند نظر شما در این باره چیست؟ محمد البخیتی گفت:  واقعا در این باره باید بگویم که ناظران دچار حیرت می‌شوند از بیان چنین مطالب و شنیدن این موضوعات. اینچنین اظهارات و ادعاهایی همواره در تمام جنگ‌ها وجود داشته است. همواره یک گروه مسئولیت را بر دوش گروه مقابل قرار می‌دهد و طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم می‌سازند اما ناظران کافیست کمی با آگاهی واقعیت‌ها را کشف کنند. آنها می‌توانند ببینند چه کسی در یمن آتش‌بس را نقض می‌کنند. باید ببینیم واقعا چه کسی خود را از این آتش‌بس به دور می‌دارد. عربستان سعودی در همین آتش‌بس اخیر بسیاری از پیش‌روی‌ها را به عمل آورده و در همان روز اول آتش‌بس مدعی شد پیروزی‌های بسیاری به دست آورده. العسیری سخنگوی متجاوزان به یمن می‌گوید آتش‌بس نمی‌تواند شامل نقل و انتقال نیروهای انصارالله در مناطق تحت نفوذشان باشد. وی اعلام کرد هر کجا که انصارالله را ببینند هدف قرار خواهند داد و ما همه می‌دانیم یکی از شرایط برقراری آتش‌بس آن است که تمام گروه‌ها متعهد به آن باشند و همه در طول مدت آتش‌بس در امان باشند و هر کسی می‌تواند در مناطقی که تحت تصرف خود قرار دارد جابجایی و انتقال داشته باشد.

عربستان تحت فشار تن به آتش بس داد

عضو شورای سیاسی انصار الله گفت: عربستان سعودی متاسفانه حتی جابجا شدن شهروندان را هم نقض آتش‌بس می‌داند و به سمت آن تیراندازی می‌کند. ما هم نمی‌توانیم با چنین آتش‌بسی موافقت کنیم چرا که یکی از دو طرف آتش‌بس در حال نقض مفاد آن است. به همین دلیل ناظران ابتدا باید در این خصوص دقت کنند و ببینند چه کسی در حال نقض آتش‌بس است. عربستان سعودی در همان ابتدای امر هم با اندیشه آتش‌بس مخالفت می‌کرد.

به گفته وی،  انصارالله همواره خواستار آتش‌بس بوده ما طرفی هستیم که مجدانه خواستار اجرای آتش‌بس بوده چگونه ممکن است آن را نقض کنیم؟ فقط کافیست به گذشته توجه کنید سعودی‌ها همان کسانی هستند که از ابتدای امر با اصل و اساس آتش‌بس مخالفت می‌کردند. تنها بعد از متحمل شدن فشار ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بود که ریاض تن به آتش‌بس داد.

آمریکا در جنگ یمن مشارکت دارد نه صرف مشارکت لجستیکی

وی در پاسخ به این سوال که "آیا دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیمی از سوی آمریکا در یمن وجود دارد؟ آیا گروه‌های وابسته به آمریکا در جنگ یمن دخالت دارند؟ تصریح کرد:

ایالات متحده آمریکا در این جنگ مشارکت دارد اما در این مورد تنها به این گفته بسنده کرده است که مشارکت ما در تجاوز به یمن تنها جنبه مشارکت لجستیکی دارد اما بدترین نوع مشارکت آمریکا در تجاوز به یمن بخش مربوط به محاصره این کشور است. آمریکا، فرانسه و انگلیس در این امر نقش بسزایی دارند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی‌توانند و قادر هم نیستند یمن را تحریم کنند. یعنی نمی‌توانند مانع از ورود مواد غذایی به کشور یمن شوند چرا که مرزهای یمن، مرزهایی گسترده و طولانی هستند اما این آمریکا، فرانسه و انگلیس هستند که با توطئه سعودی‌ها توانسته‌اند ملت یمن را تحریم کنند. از این رو ما حضور آنها را در این تجاوز به صورت مستقیم احساس می‌کنیم. البته ما هنوز نمی‌دانیم آمریکا واقعا تا چه میزانی در حملات هوایی به یمن نقش دارد.

خط دفاعی مرزهای سعودی درهم شکست

خبرنگار این سوال را مطرح کرد که شما هنوز درباره گزینه‌های راهبردی صحبت می‌کنید هنوز 9 ماه از تجاوز به یمن می‌گذرد ماهیت این گزینه های راهبردی کدامند آیا همان نفوذ بیشتر و بیشتر در داخل خاک عربستان سعودی است؟ محمد البخیتی پاسخ داد:  این بخش از گزینه‌های ما هستند که ما اکنون مرحله نخست آن را اجرا کرده‌ایم. ما توانستیم اولین خط دفاعی مرزهای سعودی را در هم بشکنیم و این همان مسئله‌ای است که باعث شده تا حاکمان عربستان سعودی تن به قبول مذاکرات و آتش‌بس بدهند. اگر چه تا به این لحظه عربستان سعودی در هر دوی این مسائل جدی نبوده است و نمی‌خواهد کسی به راه حل برسد. هم‌اکنون همانگونه که گفتم عربستان سعودی سعی دارد از طریق میز مذاکرات آنچه را که در میدان نبرد نتوانسته محقق سازد به دست آورد.

هدف قرار دادن مراکز حساس سعودی راهبرد انصار الله است

وی در پاسخ به این سوال که هدف قرار گرفتن فرودگاه‌های عربستان سعودی هم مشمول همین راهبرد است؟ گفت:  بله، در هدف قرار دادن مراکز مهم و حساس سعودی این یک راهبردی برای ماست. دو روز قبل ما شرکت "آرامکو" یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی عربستان را هدف قرار دادیم و همچنین پایگاه هوایی شاهزاده خالد را در جیزان هدف قرار دادیم و سخنگوی ارتش یمن هم اعلام کرد که 300 هدف سعودی هم‌اکنون در تیررس موشک‌های یمنی قرار گرفته‌اند.