روسیه: ترکیه برای ما نقشه داشت

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار با «سیران اوهانیان» همتای ارمنستانی خود در مسکو امروز چهارشنبه گفت، اقدام ترکیه در حمله به هواپیمای بمب‌افکن روسی بر فراز سوریه اقدامی غیرمنتظره و کاملا توطئه‌آمیز بود، آنها در کمین جنگنده روسی نشسته بودند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وی در ادامه تأکید کرد: برای ما این واقعه چنین اقدام خیانتکارانه‌ای است، تقریبا می‌توانم آن را یک خیانت بنامم. چرا که ما به هیچ عنوان انجام چنین اقدامی را از جانب کسانی که به تمام جهان گفته‌اند در عملیات ضدتروریستی علیه داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در سوریه مشارکت داشته‌اند، انتظار نداشتیم.

شویگو در ادامه اظهاراتش از وزیردفاع ارمنستان به دلیل ابراز حمایت و همدردی به نظامیان روسی فعال در سوریه تشکر کرد و گفت: شما عملا نخستین کشوری بودید که به این تراژدی بزرگ واکنش نشان دادید.

وزیر دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که در دیدار با همتای ارمنستانی خود در خصوص مسائل مرتبط با طرح‌های همکاری در سال آتی و نیز اجرای برنامه‌های همکاری در سال 2015 بحث و گفت‌وگو شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزرای دفاع دو کشور در این دیدار توافقنامه‌ای در خصوص استقرار سامانه‌های پدافند هوایی مشترک در قفقاز به امضا رساندند.

روسیه در حال حاضر روی راه‌اندازی سامانه مشابه با قرقیزستان و تاجیکستان فعالیت می‌کند. مسکو در سال 2013، قراردادی را با قزاقستان در خصوص استقرار سامانه پدافند هوایی منطقه‌ای مشترک به امضا رساند.

پیشتر اعلام شده بود که 7 فروند بالگرد تهاجمی پیشرفته روسی «ام آی-24» و بالگردهای پشتیبان عملیات «ام آی-8 ام تی» در پایگاهی نظامی در ارمنستان مستقر شده‌اند.

بر اساس اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها، خلبانان روسی قرار است در نخستین سه‌ماهه از سال 2016 پرواز با این بالگردها از این پایگاه نظامی را آغاز کنند.