عربستان شریک تروریست‌ها در سوریه

«محمود مرعی»، دبیر کل هیئت کار ملی دموکراتیک از گروه‌های معارض سوری روسیه را بازیگر بسیار مهمی در عرصه تحولات سوریه توصیف کرد و گفت: مداخله نیروی هوایی روسیه در سوریه ضربات جدی به تروریسم در این کشور وارد کرد.

وی افزود: همین نقش مهم روسیه در سوریه بود که منجر به برگزاری نشست وین و مصوبات آن شد، علاوه بر اینکه پس از نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا با دیمتری لاوروف و ولادمیر پوتین در مسکو دو طرف درباره حمایت از راه حل سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیدند.

معارض سوری درباره نشست اخیر معارضان در ریاض گفت: هیئت کار ملی دموکراتیک معتقد است عربستان در قضیه سوریه بی طرف نیست و بلکه شریک اصلی و عامل ریخته شدن خون سوری‌هاست.

وی افزود: رژیم آل سعود حامی تروریسم و تامین کننده مالی آن است، این رژیم با گروه‌های تروریستی در خاک سوریه هماهنگی می‌کند، در حالی که طرف‌هایی مهم از معارضان داخل و خارج سوریه را نادیده گرفته و در مقابل ائتلاف ملی مخالفان، هیئت هماهنگی و گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت آنها را به نشست ریاض دعوت کرد، این گروه‌ها وابسته به شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس، ترکیه و ائتلاف غربی-آمریکایی هستند.

مرعی گفت: معارضان داخل سوریه کنفرانس خود را در داخل دمشق برگزار کردند و توافق کردند که هیئتی به نمایندگی از معارضان داخل تشکیل شود و نامه‌ای شامل اسامی نمایندگان معارضان داخل به دفتر «استفان دی میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و سفیر روسیه و سفیر ایران در دمشق ارائه شد.

وی افزود: مخالفانی که نشست‌های خود را در خارج از سوریه برگزار می‌کنند، وابسته به رژیم‌هایی عربی، منطقه‌ای و بین المللی هستند و بسیار متاسفیم که آنها نقشه‌های منطقه‌ای و بین المللی را پیاده می‌کنند.

دبیر کل هیئت کار ملی سوریه گفت: طبیعی است که معارضان خارج سوریه احزاب سیاسی معارض فعال در داخل سوریه را، نزدیک به نظام سوریه توصیف کنند، البته غیر از هیئت هماهنگی به رهبری «حسن عبدالعظیم» که روابط خود را با ائتلاف قطع نکرد و از طریق طرف‌هایی غربی و عربی با رهبران ائتلاف در پاریس، بروکسل، امارات و اخیرا در ریاض ملاقات دارد.

مرعی افزود: هیئت هماهنگی حس میهن‌پرستی و ملی گرایی خود را از دست داده و از لحاظ فکری و رفتاری به معارضان خارج نزدیک شده و با رژیم‌هایی در منطقه و جهان که دشمن سوریه هستند، در ارتباط است.

وی با تاکید بر اینکه بهبود مستمر اوضاع میدانی سوریه بر اوضاع سیاسی سوریه تاثیرگذار است، گفت: محصول نشست وین و نیویورک درباره سوریه موید برتری ارتش سوریه در صحنه نبرد با گروه‌های شبه نظامی است .

مرعی گفت: حل بحران سوریه نیاز به گفت‌وگوی سیاسی بین معارضان داخل و خارجی با دولت سوریه دارد، به گونه‌ای که این گفت وگو در دمشق برگزار شود، چرا که گفت‌وگوی سوری-سوری به راه حل و چگونگی خروج از بحران منجر می‌شود.