علی عبدالله صالح سعودی‌ها را تهدید کرد

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، روز یکشنبه با اعلام اینکه جنگ علیه عربستان سعودی هنوز آغاز نشده است، متعهد شد طرفدارانش به جنگ علیه سعودی‌ها ادامه دهند مگرآنکه ریاض حملات هوایی و زمینی خود را علیه یمن متوقف کند. 

 

صالح در نشستی با نمایندگان حزب کنگره سراسری خلق و جنبش انصارالله، که در مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل متحد در سوییس نیز حضور داشتند، افزود: عربستان سعودی باید آماده جنگی طولانی باشد که به زودی آغاز خواهد شد. 

 

وی با اشاره به مذاکرات صلح آینده با حمایت سازمان ملل متحد، که قرار است اواسط ماه ژانویه آغاز شود، تصریح کرد: «ما تنها در صورتی وارد مذاکرات مستقیم با خود سعودی‌ها و نه مزدوران آن‌ها خواهیم شد، که این جنگ متوقف شود.» 

 

 

صالح تاکید کرد: جنگ هنوز آغاز نشده است و اگر سعودی‌ها و طرفدارانشان (دولت فراری و مستعفی یمن) مسیر صلح تحت حمایت روسیه یا سازمان ملل متحد را انتخاب نکنند، این جنگ آغاز خواهد شد. 

 

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده، ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن، هفته گذشته پایان جدید‌ترین دور از مذاکرات صلح درباره یمن را اعلام کرد و گفت طرفین درمورد چارچوبی برای مذاکرات توافق کردند و قرار است ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۶ مرحله جدیدی از مذاکرات را برگزار کنند. 

 

این رایزنی‌ها با حضور ۲۴ نماینده و مشاور از یمن به منظور اجرای آتش بس دائم و فراگیر، بهبود اوضاع انسانی و بازگشت به یک روند انتقال مسالمت آمیز و آرام برگزار می‌شود. 

 

یمن از سال ۲۰۱۱، یعنی از زمانی که اعتراض‌های گسترده صالح را مجبور به کناره گیری از قدرت کرد، با مشکلاتی سیاسی روبرو است. 
بحران کنونی در یمن بازتاب ناآرامی منطقه‌ای در خاورمیانه است. 

 

عربستان سعودی از ماه مارس (فروردین) با آغاز حملات وحشیانه خود به یمن، به حمایت از هادی پرداخته است و سعی دارد بار دیگر او را به قدرت بازگرداند. 

 

از ماه مارس تاکنون بیش از ۶ هزار نفر براثر درگیری‌های زمینی و حملات هوایی در یمن کشته شده‌اند که بیشتر از آن‌ها را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند.