شهر "رمادی" مرکز استان "الانبار" عراق که در غرب این کشور قرار دارد بعد از مدت‌ها اشغال توسط گروه تروریستی داعش با کمک نیروهای مردمی و ارتش عراق باز پس گرفته شد. 


 

استان الانبار حدود 62 کیلومتر با پایتخت عراق یعنی بغداد فاصله دارد. این استان در ادوار گذشته و در زمان حکومت ساسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. بسیاری مورخان ، الانبار را بعد از تیسفون دومین شهر مهم دوران ساسانی در غرب ایران دانسته‌اند. انوشیروان نیز برای تقویت سد دفاعی ایران در مرزهای غربی و در مجاورت روم به بازسازی پادگان‌های الانبار پرداخته بود. این شهر در نزدیکی قناتی که دجله و فرات را به هم متصل می‌کند و در کتب اسلامی " نهر عیسی" خوانده شده بنا شده است. این قنات که ظاهرا توسط شاپور دوم  حفر شده، باعث گردید که الانبار اهمیت تجارتی فراوان پیدا کند ولی تردیدی وجود ندارد که این شهر قبل از دوران ساسانی بنا شده است. تاریخ‌دانان عرب ساختمان‌های آن‌ را به " بخت‌النصر " نسبت می‌دهند. 

 

جمعیت استان الانبار بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر بوده و مساحتی بیش از 135 هزار کیلومتر مربع دارد. این استان از شهرهای "رمادی"، "سداح"، "حدیثه"، "هیت"، "عانا"، "فلوجه"، "ابوغریب"، "قائم"، "نخیب"، "رطبه"، "کبیسه"، "اسد"، "خالدیه"، "ساجریه"، "عبیدی"، "کرمه "، "حقلانیه" و "المحمدی" تشکیل شده و مرکز آن نیز شهر "رمادی " بوده که حدود 900 هزار نفر جمعیت دارد.



 

آزادسازی

آزادسازی

آزادسازی



 


 

رمادی در زمان جنگ تحمیلی میان ایران و عراق جزء شهرهای مهم برای تبادلات تجاری میان عراق و اردن بود. بیشتر مردم رمادی سنی مذهب و از قبیله "دلیم " که اصالت ایرانی دارند؛ هستند. در زمان یورش نیروهای آمریکایی به عراق این شهر صحنه نبردهای زیادی میان ارتش عراق و نیروهای آمریکایی بود.


 

از لحاظ موقعیت قرارگیری استان الانبار از شمال به استان نینوا ، از شرق به بغداد، از جنوب و جنوب شرقی به استان‌های نجف و کربلا  دسترسی دارد و از غرب به مرزهای شرقی سوریه محدود می‌شود. این دسترسی‌ها و موقعیت قرارگیری حساس باعث شد تا در ابتدا نیروهای نظامی آمریکا و بعد از آنها تروریست‌های تکفیری برای اشغال آن تلاش کنند تا بتوانند از این طریق به سمت شهرهای مهم عراق مانند بغداد  و کربلا حرکت کنند. تروریست‌های تکفیری بعد از اشغال شهر رمادی و مناطق اطراف ان چندین پایگاه نظامی را نیز تصرف کرده و از تجهیزات آن برای مقابله با ارتش عراق استفاده کردند.



** اشغال رمادی 
 

شهر رمادی در حدود یک سال گذشته صحنه نبرد و التهابات زیادی بوده؛ تروریست‌های تکفیری بعد از اشغال استان نینوا در شمال‌غربی عراق به سمت استان الانبار و شهر رمادی حرکت کردند تا آنجا را به تصرف خود درآورند ولی با مقاومت مردم و عشایر منطقه مواجه شدند. 


 

هدف اصلی تروریست‌ها برای اشغال رمادی، در وهله اول نزدیکی این شهر با مرز شرقی سوریه بود که تروریست‌های داعش می‌توانستند مسیر مواصلاتی خود را برای پشتیبانی به وجود آوردند و دلیل دوم نیز نزدیکی این شهر با استان‌های مهم و مذهبی مانند بغداد و کربلا بود که تروریست‌ها می‌خواستند با تصرف آنها عراق را به تصرف خود دربیاورند. تروریست‌ها در پیشروی خود حتی به نزدیکی استان کربلا نیز رسیدند ولی ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی توانستند جلوی تروریست‌ها را بگیرند و آنها را تا مرز استان الانبار عقب براندند. 

 

بعد از اشغال کامل شهر رمادی توسط تروریست‌های تکفیری و با توجه به نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا به این شهر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس درباره این مسئله اظهار داشت: "آقای اوباما! فاصله پایگاه‌های شما با رمادی چند کیلومتر است و چه طور می‌شود کشتار در یک کشور صورت گیرد؟ شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکردید؛ این اسمش چیست؟ آیا این چیزی به غیر از شریک بودن در توطئه و ضلعی از توطئه است و این به غیر از این است که هیچ اراده‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد؟"



 

آزادسازی


 
بعد از اینکه ارتش عراق و نیروهای مردمی توانستند ابتکار عمل را در جبهه‌ها در دست بگیرند و تروریست‌ها را عقب برانند شروع به پاکسازی مناطقی کردند که تروریست‌ها در آنجا پنهان شده‌اند و به سمت استان الانبار حرکت کردند بنابراین مقدمات آزادسازی این استان فراهم شد لذا نیروها با تروریست‌ها درگیر شدند و آنها را به سمت شهر رمادی عقب راندند و شهر را بعد از چندین حمله و ضربه محکم به پیکره تروریست‌ها محاصره کردند تا مقدمات آزادسازی آن را فراهم کنند.

 

آزادسازی رمادی از آن جهت مورد اهمیت بود که اولا دسترسی تروریست‌ها به استان‌های اطراف قطع می‌شد و دوم اینکه مقدمات برای آزادسازی استان نینوا ( به مرکزیت موصل) و بعد پایان غائله داعش در شمال عراق فراهم می‌شد.

 

**جنایات داعش در رمادی 

تروریست‌ها بعد از حرکت به سمت رمادی برای تصرف، زمانی که با مقاومت نیروهای عراقی مواجه شدند طی چندین عملیات تعدادی از شهروندان غیرنظامی را ربودند و برای اینکه در میان مردم شهر وحشت ایجاد کنند آن‌ها را گردن زده و فیلم این جنایت را پخش کردند. 
 

تروریست‌ها زمانی که در پیشروی به سمت استان‌های مرکزی و جنوبی عراق بازماندند و مجبور به عقب‌نشینی شدند؛ برای اینکه شهر رمادی را حفظ کنند دست به جنایتی دیگر زدند و از غیرنظامی‌ها به عنوان سپرانسانی استفاده کردند که همین امر باعث شد تا عملیات آزادسازی با مقداری تأخیر انجام شود.



** آزادسازی رمادی  
 

طی ماه‌های گذشته، ارتش و نیروهای مردمی عراق مقدمات آزادسازی شهر رمادی را فراهم کردند و چندین بار برای آزادسازی این شهر اقداماتی انجام دادند؛ ولی تروریست‌ها هر بار با قرار دادن مردم بی‌گناه به عنوان  سپرانسانی در مقابل ارتش مانع از انجام عملیات در یک محور می‌شدند ولی در آخرین طرحی که توسط فرماندهان عراقی با تیزهوشی تهیه شد قرار شد تا نیروها در چندین محور به سمت شهر حرکت کرده تا تروریست‌ها نتوانند از این حربه استفاده کنند.



 

آزادسازی

 
بعد از طرح‌ریزی، نیروهای عراقی در چندین دسته به سمت شهر حرکت کردند؛ دسته اول عصر روز گذشته از شمال عراق از منطقه  "البوفراج" وارد شهر شدند و پل و مناطق شمالی شهر را در اختیار گرفتند که این عملیات باعث آزادسازی حدود 50 درصد از شهر شد؛ دسته دوم نیز که در همان زمان وارد عمل شده بود مناطق مهم و راهبردی جنوب شهر را پاکسازی کرد و در حال حاضر نیز نیروهای خنثی‌سازی در حال خنثی کردن بمب‌های کار گذاشته شده در این منطقه هستند.

آزادسازی شهر رمادی به عنوان مزکر استان الانبار امیدواری‌ها را برای پاکسازی سایر مناطق تحت اشغال داعش در شمال عراق افزایش داده و می‌توان دریافت که با آزادسازی مرکز استان غربی عراق یک گام راهبردی برای پاکسازی مرکز استان نینوا برداشته شده است.