یک تاجر افغان متهم به دادن رشوه به سربازان آمریکایی شده است تا میلیون‌ها دلار از قراردادهای پشتیبانی واشنگتن در افغانستان را بدست آورد.

سال‌هاست که از حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان می‌گذرد اما این کشور هنوز در مشکلاتی همچون اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند.

از لحاظ اقتصادی، یکی از عمده‌ترین مشکلات، وجود فساد اداری در ارگان‌های دولتی افغانستان به حساب می‌آید.

 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، شکایتی در دادگاه فدرال کارولینای شمالی در ماه دسامبر ثبت شد که طی آن در مورد این پرونده بررسی‌هایی صورت گرفت.

در این شکایت‌نامه، «حکمت‌الله شادمان» مالک شرکت حمل‌و‌نقل «حکمت شادمان» به توطئه و دادن رشوه به دو سرباز آمریکایی در سال 2009 میلادی متهم شناخته شده است.

در پی این اتهامات، وزارت دادگستری آمریکا در سال 2013 میلادی بیش از 63 میلیون دلار را از حساب‌های بانکی مالک این شرکت مسدود کرده بود.

از زمان حضور 15 ساله آمریکا در افغانستان، این اولین اقدام عملی آنها برای مبارزه با فساد اداری محسوب می‌شود.

 

«جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) بارها در مورد وجود فساد اداری در میان پرسنل اداری و دولتی افغانستان هشدار داده بود.

مقامات دولتی ادعا کردند که شرکت شادمان بیش از 77 میلیون دلار دارایی از طریق قراردادهای جعلی بدست آمده است.

به اساس شکایت جنایی، اداره‌های تطبیق قانون در حال تحقیق در مورد پروسه قراردادها در افغانستان هستند.

سازمان‌هایی همچون اف‌بی‌آی، فرماندهی تحقیقات جنایی ارتش آمریکا، تحقیقات جنایی دفاعی و بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان بررسی ویژه‌ای روی قراردادهایی که در میان سال‌های 2009 و 2012 میلادی امضاء شده‌اند، انجام خواهد داد.

 

به اساس این شکایت مشخص شد که شادمان حدود 140 هزار دلار به «رابرت دبلیو گرین» مسئول بخش تجهیز میدان هوایی قندهار آن زمان به عنوان رشوه پرداخته است.

مقامات گفته‌اند که گرین حداقل 40 قرارداد به ارزش سه میلیون دلار را در اختیار این تاجر افغان قرار داده بود.

بر اساس گزارش، «دیود ای کلاین» که درجه او بالاتر از گرین بود، در ارتباط به این موضوع حدود 50 هزار دلار پول نقد بدست آورده بود.

 

این افراد به گرفتن رشوه اعتراف کرده‌اند.

به همین منظور دادگاه عالی آمریکا، در ماه سپتامبر گرین را به 10 سال زندان و یک سال آزادی تحت نظارت محکوم کرد.

اما جلسه محاکمه کلاین در ماه ژانویه سال آینده برگزار خواهد شد.

شرکت های حمل و نقل در افغانستان در سال 2009 میلادی معمولاً مواد سوخت، غذا، آب و دیگر موارد را برای ارتش آمریکا منتقل و تهیه می‌کردند.