ساخت نسل جدیدی از موشک ها توسط روسیه

«دیمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، مسکو کار روی تولید ابرموشک‌های فضایی فوق سنگین را که نخستین مرحله از این پروژه، تولید موشک‌های فنیکس می‌باشد، آغاز کرده است.

راگوزین در مصاحبه با شبکه «راشا-24» تلویزیون روسیه گفت: در حقیقت، فعالیت روی برنامه فضایی جدید در مسکو آغاز شده است و من می‌توانم اخبار جدی در خصوص تولید یک سری ابرموشک فوق سنگین را اعلام کنم.

وی در ادامه تأکید کرد که «اگر پرتاب موشک‌های نسل قبلی «آنگارا» همچون قرار گرفتن یک خودروی جیپ در مدار با محموله‌ای حدود 7 تن بود، حالا در این ابرموشک‌های جدید گویا یک کامیون فوق سنگین کمپرسی به فضا پرتاب می‌شود».

معاون نخست‌وزیر روسیه افزود: ما این موشک‌ها را بر پایه یک فناوری کاملا جدید تولید می‌کنیم و تولید موشک‌های فنیکس که نخستین مرحله از این پروژه خواهد بود، در دستور کار برنامه فضایی فدرال روسیه قرار گرفته است.

راگوزین همچنین گفت که قدرت انفجاری کلاهک تعبیه شده روی این ابرموشک‌ها از 100 تن نیز فراتر خواهد رفت و حتی ممکن است به 150 تن برسد.

پیش از این یک منبع آگاه از شرکت فضایی روسیه «روس کوسموس» اطلاع داد روسیه در حال طراحی موشک فضایی جدید به نام «فنیکس» برای جایگزینی موشک «سایوز» است.

این منبع همچنین تأکید کرده بود که مسکو در نظر دارد در سال 2018 میلادی طراحی و ساخت این موشک کلاس متوسط را آغاز کند. قرار بود در سال های 2016 و 2017 میلادی اسناد فنی این پروژه تهیه و ارائه شود.