واکنش امارات به نام‌گذاری خیابان «شیخ نمر»/عکس

«ضاحی خلفان» معاون رئیس‌پلیس امارت دبی در امارات عربی متحده، به نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام «شیخ نمر» واکنش نشان داد.

وی در واکنشی انفعالی به نام فارسی «خیابان» اشاره کرد و آن را نام «مثنای» «خیاب» در عربی دانست و تلاش کرد با بازی با این واژه آن را اقدامی کم‌اهمیت جلوه دهد.

او با اشاره به واژه «خیاب» در عربی که معانی متعددی از جمله «ناامیدکننده» دارد، نوشت که «ببینید، یک خیاب هم نیست. دو خیاب [خیابان] است».

او در ادامه به ایران حمله کرد و مدعی شد که ایران برای اختلاف‌افکنی تلاش می‌کند.

 

خلفان در توییتی نوشت: ایران تلاش می‌کند با طائفی‌گری [در منطقه] اختلاف‌افکنی کند. اما ببر کاغذی ایران [مقصود: شیخ نمر] با دهها تروریست دیگر جزای خود را دیدند. شمشیر عدالت یکی است و آن شمشیر عدالت است.

در همین ارتباط، امروز اعلام شد که خیابان بوستان در تهران که سفارت عربستان در آن واقع است، به «خیابان شیخ نمر» تغییر نام یافت.

همچنین در مشهد مقدس «مجید فاطمی ارفع» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیارت شورای اسلامی این شهر از تصویب طرح تغییر نام خیابان مولوی واقع در بلوار سجاد این شهر به شهید آیت الله شیخ نمر خبر داد.

آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان که در پی اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه حکام آل سعود بازداشت شده بود 23 مهر پارسال در دادگاه سعودی به اعدام محکوم شد.

سه ماه پیش وزارت کشور عربستان در حکمی با امضای محمد بن نایف ولیعهد آن کشور حکم اعدام آیت الله نمر را تایید کرد اما اجرای حکم بارها از سوی سازمانهای حقوق بشری محکوم و از عربستان خواسته شد از این اقدام پرهیز کند.

اجرای حکم اعدام طی یک سال اخیر بارها به تعویق افتاد و تلاشهای بین المللی فراوانی برای حمایت از حقوق انسانی این روحانی مبارز عربستانی صورت گرفت.

با این حال وزارت کشور عربستان اعلام کرد شیخ باقر النمر صبح دیروز اعدام شد.