سازمان ملل به اعدام شیخ نمر واکنش نشان داد

در ادامه واکنش‌ها به اعدام رهبر شیعیان عربستان، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم در بیانیه‌ای درباره اعدام آیت‌الله النمر ابراز نگرانی کرده است.

اقدام آل سعود در اعدام ۴۷ نفر از جمله آیت‌الله النمر رهبر شیعیان عربستان سبب شده موج  انتقادات و محکومیت‌های بین‌المللی از سعودی‌ها که از روز گذشته اغاز شده، همچنان ادامه یابد.

اعدام آیت‌الله النمر در حالی انجام شد که کشورهای مختلف اسلامی و حتی سازمان‌های بین‌المللی خواستار عدم اجرای حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان شده بودند.

به گزارش دیلی استار، «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره اعدام آیت‌الله النمر و ۴۶ نفر دیگر در عربستان باراز نگرانی کرد و همچنین این موضوع را که این تعداد از افراد در یک روز اعدام شدند را تقبیح کرد.

او گفت که اداع النمر و دیگر افراد در حالی انجام شده که تعدادی از اعدام‌شدگان به جرمی که بر اساس قوانین بین‌المللی «جدی‌ترین جنایت» ارزیابی شده، مرتکب نشدند.

الحسین افزود: «مجازات مرگ، تنها در صورتی همچنان امکان آن است که ضمانتهایی درباره فرایند برگزاری دادگاه منصفانه و دقیق در کل مراحل و شفافیت کامل وجود داشته باشد».

این مقام سازمان ملل با اشاره به اعدام حداقل ۱۵۷ نفر در عربستان سعودی تصریح کرد: «ما اکنون می‌بینیم که تقریبا یک سوم از مجموع اعدام‌های سال ۲۰۱۵ در یک روز انجام شد. این یک تحول بسیار نگران‌کننده است به ویژه به دلیل آنکه برخی از انهایی که به مرگ محکوم شدند متهم به جرائم غیر خشونت‌امیز بودند».