رسانه های سعودی چه واکنشی به اعدام شیخ نمر دادند؟

مطبوعات سعودی، که تحت کنترل دولت هستند و بر اساس منشور شبه قانون اساسی کشور ملزم به «تحکیم اتحاد ملی» هستند، دائما در وضعیت خود سانسوری به سر می برند.

وبسایت انگلیسی زبان «عرب نیوز» که در ریاض مستقر است، سرمقاله ای با عنوان «قانون کار خودش را کرد» منتشر کرده است و این اعدام ها را در پس زمینه ی حملات تروریستی بر علیه خارجی ها در این کشور و «اقداماتی که سالها در محاکم قضایی به طول انجامید» توصیف کرده است.

مقالات اصلی در صفحه نخست این سایت، خشم بین المللی از این کشتارها را به مثابه «دفاع از اقدامات تروریستی» توصیف کرده اند، و نویسنده سرمقاله می گوید: «از نظر عربستان سعودی، این مسئله مربوط به حاکمیت مستقل ملی است و هیچ کشوری نباید در مسائل داخلی سعودی دخالت کند».

بیشترین انتقادات از جانب ایران اظهار شده است که خصوصا قتل «شیخ نمر النمر» روحانی ۵۷ ساله شیعه را محکووم کرده است. آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران این روحانی را «شهید»ی توصیف کرده است که به دور از خشونت عمل می کرد.

«عرب نیوز» به معرفی این روحانی پرداخته است، و جرایم «النمر» را چنین برشمرده است: «انتقاد از مقامات سعودی»، پیشنهاد «جدایی استان شرقی در صورت عدم احترام به حقوق شیعیان»، و «فراخواندن معترضان به مقاومت در مقابل نیروهای امنیتی».

وبسایت نشریه روزانه «سعودی گزت» که به زبان انگلیسی منتشر می شود، در صدر بخش اخبار داخلی خود مقاله ای منتشر کرده است که این اعدام ها را همچون یک «مشت آهنین در مقابل تروریسم» توصیف کرده است.

این وبسایت در مقدمه خبر خود از بکار بردن کلمه «اعدام» خودداری کرده است و می نویسد: «عربستان سعودی در استفاده از حق تمامیت ملی خود که از سوی قانون بین الملل هم محترم شمرده می شود، و در اعمال قوانین ملی و احکامی که از سوی محاکم قضایی و مبتنی بر شریعت صادر می شود، حکم قضایی علیه ۴۷ تروریست را صادر کرد».

«الشرق الاوسط» نیز که وابسته به یکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی است، روز یکشنبه بیش از اینکه بر خود اعدام ها تمرکز کند به واکنش ایران پرداخت.

مقاله ی اصلی وبسایت این نشریه که به این موضوع پرداخته است، نقل قولی را از یکی از مقامات دولت سعودی بازنشر کرده است که گفته است تهران «چهره ی اصلی خود را در حمایت از تروریسم برملا کرد».