بازداشت یک روحانی برجسته شیعه در بحرین

بحرین شیخ احمد جد حفصی، روحانی شیعۀ این کشور را به دلیل تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اعدام روحانی برجستۀ شیعیانِ عربستان، دستگیر کرده است.

 

 یک سازمان حقوق بشری در بحرین گزارش داد در پی تظاهرات صلح‌آمیز بحرینی‌ها علیه اعدام شیخ نمر باقر النمر، از علمای دینی برجستۀ عربستان، رژیم بحرین اقدام به دستگیری شیخ جد حفصی و مقابله با معترضان کرد.

 

ائتلاف 14 فوریۀ بحرین، یکی از گروه‌های مخالف رژیم آل خلیفه اعلام کرد اقدام مقامات در دستگیری این روحانی «وقیحانه» و در راستای ترویج «فرقه‌گرایی و نزاع مذهبی» است.

 

وزارت کشور بحرین روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی تعدادی از تظاهرات‌کنندگان علیه اعدام شیخ نمر را دستگیر کردند.

 

براساس بیانیۀ این وزارتخانه این معترضان به دلیل آن‌‎چه «سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی» نامیده شده است، بازداشت شدند و مجازات خواهند شد.

 

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که با توجه به این‌که برخی از دستگیرشده‌ها کودک یا نوجوان هستند به اولیای آن‌‎ها هشدار داده شده است که اگر فرزندانشان به فعالیت‌های اعتراض‌آمیز ادامه دهند با مجازات یک سال زندان و جریمۀ مالی روبرو خواهند شد.

 

وزارت کشور عربستان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعدام چهل و هفت نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور خبر داد. عربستان ادعا کرده است که این افراد به اتهام دست داشتن در عملیات «تروریستی» اعدام شدند.

 

در پی اعلام این خبر وزارت کشور بحرین روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با هرگونه تجمع اعتراضی و تظاهرات علیه اعدام این روحانی برخورد قانونی خواهد شد.

 

انتشار خبر اعدام شیخ نمر، روحانی برجستۀ شیعه منجر به واکنش‌های بین‌المللی و تظاهرات در سراسر دنیا شد.