سعودی‌ها ایران را تهدید اصلی می‌دانند

مشاور پیشین رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط عربستان سعودی و ایران تصریح کرد که آل سعود ایران را تهدید اصلی خود می‌پندارد.

«دنیس راس» در صفحه نظرات «نیویورک تایمز» با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط عربستان سعودی و ایران یادداشتی با این عنوان منتشر کرده است: «سعودی‌ها به درستی درباره ایران نگرانی دارند».

مشاور پیشین باراک اوباما نوشت: «عربستان سعودی و آمریکا شریک هم بوده‌اند و نه متحد. معمولا متحدان آمریکا با این کشور ارزش‌های مشترک دارند و نه فقط منافع مشترک. ما با سعودی‌ها منافع مشترک و درک‌های مشترکی درباره تهدید داریم. در طی سال‌ها آنهایی که عربستان را تهدید می‌کنند، ما را هم تهدید کردند و بالعکس».

وی ادامه داد: «در دوران جنگ سرد، موضع به شدت ضد کومنیستی سعودی‌ها آنها را شریک طبیعی ما در رقابت با شوروی‌ها کرده بود چرا که آنها حمایت شوروی از دشمنان منطقه‌ای‌شان- خواه این دشمن جمال عبدالناصر مصر بود یا معمر قذافی در لیبی- را تهدید می‌دانستند».

راس ادامه داد: «البته ارزش‌ها وارد روابط آمریکا و عربستان سعودی نشد. از زمان ۱۱ سپتامبر و به ویژه با پیدایش داعش، با رهبران سعودی درباره عدم کمک مالی به مدارس و نهادهایی که در آن تفسیر سفت و سخت سلفی از اسلام درس داده می‌شود، بحث‌ و گفتگوی بیشتری شده است».

در این مطلب آمده است: «اکنون خود سعودی‌ها از سوی داعش در خطر هستند و در درون پادشاهی در تلاش برای ریشه کن کردن حامیان آن هستند اما همانطور که منازعات در سوریه و یمن نشان می‌دهد و قطع روابط با ایران اکنون آن را برجسته می‌سازد، سعودی‌ها ایرانی‌ها و نیروهای نیابتی شبه‌نظامی شیعه‌شان را تهدید مقدم و اصلی خودشان می‌بینند».

تحلیلگر ارشد کنونی در اندیشکده‌های آمریکایی افزود: «آنها(سعودی‌ها) برای به چالش کشیدن ایرانی‌ها به ویژه به دنبال توافق هسته‌ای آمریکا با ایران، آماده‌تر و راغب‌تر هستند. سعودی‌ها دولت اوباما را برای چالش کشیدن ایرانی‌ها بی میل می‌بینند و نگران آن هستند که ایران چگونه از کاهش تحریم‌ها که به زودی محقق می‌شود، استفاده خواهد کرد».

راس با اشاره به اعدام النمر اینطور نوشت: «سعودی‌ها با اعدام تحریک‌آمیز روحانی برجسته شیعه این کشور در واقع در حال ترسیم خط قرمز خودشان در قبال ایران هستند چون آنها تردید دارند که آمریکا چنین کاری را انجام دهد».

مشاور پیشین اوباما در ادامه ادعاهای آمریکایی‌ها درباره مواضع ایران در خاورمیانه، سیاست‌های تهران در عراق، سوریه، بحرین و یمن را دلیلی برای نگرانی کشورهای سنی از قبیل عربستان سعودی دانست و تصریح کرد: «تقریبا همه دوستان آمریکا در منطقه از قبیل عرب‌ها و اسرائیلی‌ها متقاعد شده‌اند که ایران پس از کاهش تحریم‌ها، کمک‌‌های بیشتری به نیروهای نیابتی خود خواهد کرد و آنها(دوستان واشنگتن) می‌خواهند ببینند آمریکا چگونه به این موضوع پاسخ می‌دهد».

دنیس راس مدعی شد: «اکنون یک لحظه حساس است. فاصله گرفتن از عربستان سعودی سوالات بیشتری از سوی شرکای سنتی آمریکا در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد و شاید سبب به اشتباه انداختن ایرانی‌ها به این فکر شود که آمریکا هیچ وقت در توافق هسته‌ای یا رفتار منطقه‌ای از ایرانی‌ها  حساب نخواهد خواست و آنها را مسئول نخواهد شناخت».

او در پایان نوشت: «البته سعودی‌ها هم باید این موضوع را ببینند که تعهدات آینده آمریکا در قبال امنیت سعودی می‌تواند تحت تاثیر این موضوع که چقدر آنها خواهان افزودن به درگیری‌های جاری هستند به جای آنکه درگیری‌ها را مهار یا حل کنند، ‌قرار گیرد».