ماجرای حضور عربستان در شورای حقوق بشر
روزنامه ایندیپندنت در مطلبی تأکید کرد، پس از اقدام آل سعود در اعدام گروهی 47 نفر و واکنشهای گسترده در کشورهای دنیا به این اعدامها، از دولت انگلیس خواسته شده است که درخصوص نقش خود در رسیدن عربستان سعودی به شورای حقوق بشر توضیح دهد.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد: نمابرهای دیپلماتیک که سایت ویکیلیکس سال 2015 منتشر کرد، بیانگر دست داشتن انگلیس در قراردادی دو جانبه برای کمک و تضمین حضور لندن و ریاض در شورای حقوق بشر است.

ایندیپندنت تأکید کرد: روزنامه "استرالیان" مسائل مربوط به رأی گیری صورت گرفته در نوامبر 2013 در نیویورک را منتشر کرد، ولی هیچکدام از مسؤولان انگلیسی واکنشی به آن نشان ندادند. و پس از یک رأی گیری محرمانه، انگلیس و عربستان به عنوان اعضای شورای حقوق بشر که 47 عضو دارد، معرفی شدند.

به نوشته این روزنامه، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، از سوی مدافعان حقوق بشر متهم شده که اقدامات عربستان سعودی در نقض حقوق بشر را نادیده گرفته است؛ به ویژه پس از قتل های صورت گرفته در اواخر هفته گذشته و اعدام عالم بارز شیعه "آیت الله نمر باقر النمر".

احزاب انگلیسی در همین راستا از دولت درخواست کرده اند درخصوص مطالبی که سال گذشته درباره نحوه عضویت عربستان در شورای حقوق بشر منتشر شده بود، توضیح دهد.

"ناتالی بنت" رهبر حزب سبز انگلیس با اشاره به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل و جنجال ایجاد شده در پی اعدامهای گروهی اخیر در عربستان گفت: باید در خصوص نمابرهای دیپلماتیک فاش شده و حمایت انگلیس از عضویت عربستان در این شورا با وجود پرونده این کشور در زمینه حقوق بشر، تحقیق علنی شود.

بنت در مصاحبه با ایندیپندنت تأکید کرد: در سایه اعدامهای اخیر در عربستان، دولت انگلیس باید با آغاز تحقیقات مشخص کند که چه کسی این تصمیم را اتخاذ کرده و به این صورت به سازمان ملل و حقوق بشر در دنیا توهین کرده است.

بنت از دولت انگلیس خواست فورا صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف، و در واکنشهای دیپلماتیک بسیار ضعیف خود تجدید نظر کند.

رئیس حزب لیبرال دموکرات انگلیس هم تأکید کرد که نخست وزیر انگلیس باید به نقش لندن در حمایت از انتخاب عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتراف کند. وی تأکید کرد که اگر چنین حمایتی صورت گرفته باشد، این اقدام توهین به ارزشهایی است که ما به آنها افتخار می کنیم.

روزنامه ایندیپندنت همچنین تأکید کرد با وجود اعتراضهای گسترده جامعه جهانی برای محکوم کردن اعدامهای اخیر در عربستان، واکنش دولت انگلیس در این زمینه محدود بود.