سلاح اتمی برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است

«تسلیحات هسته‌ای، برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است»، این مضمون برنامه‌ای است که رئیس جدید عملیات‌های دریایی وزارت دفاع آمریکا تدوین کرده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریاسالار «جان ریچاردسون» که از 3 ماه قبل کار خود را رسما به عنوان مسئول عملیات‌های دریایی، یعنی بالاترین سمت یک عضو نیروی دریایی در وزارت دفاع آمریکا آغاز کرده، در برنامه چشم‌انداز نیروی دریایی آمریکا نوشته است که فعلا تهدید اصلی مقابله با تروریست‌ها است، اما آمریکا باید در افق بلندمدت‌تر خود را برای مقابله با تهدیدات غیرقابل پیش بینی از جانب دیگر کشورها آماده کند.

در صدر لیست مد نظر ریچاردسون برای مقابله با تهدیدات، ناوگانی جدید از زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های اتمی موسوم به «بومرز» قرار دارد که در سکوت اقیانوس‌گردی کرده و بخشی از نیروهای اتمی آمریکا خواهند بود. بر اساس برنامه کنونی، قرار است نیروی دریایی آمریکا ناوگان متشکل از 14 زیردریایی کلاس «اوهایو» را که اولین بار در سال 1981 فعال شد، با 12 زیردریایی نسل جدید جایگزین کند.

در برنامه ریچاردسون که روز سه‌شنبه منتشر شد، در این باره آمده است: «این برای باقی ملت ما بنیادین است.»

با وجود تأکید ریچاردسون بر لزوم نوسازی ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا، هزینه 100 میلیارد دلاری این پروژه که تنها یکی از سه پروژه مد نظر پنتاگون برای ارتقا وضعیت دفاعی آمریکا است، موجب شده تا انتقاداتی در این باره مطرح شود. حتی سناتور «ریچارد بلومنتال» که از حامیان این طرح است، هزینه آن را سرسام‌آور خوانده است. 

مسئول عملیات نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این انتقادات به آسوشیتدپرس گفته است: «از منظر امنیتی، در این عصر و دوران، برای آنکه یک قدرت بزرگ به شمار آئید، داشتن یک توانمندی هسته‌ای در کلاس جهانی، ضروری است. بدون داشتن این توان، ما می‌توانیم از سوی دیگر کشورهایی که می‌توانند تهدید هسته‌ای را بالای سر ما نگه دارند، تهدید شده یا مجبور به کاری شویم.»

در سال‌های گذشته روسیه به سمت نوسازی نیروهای هسته‌ای خود حرکت کرده‌اند. سال گذشته پکن اعلام کرد راهبرد نظامی خود را به «دفاع فعال» تغییر داده، روسیه هم امسال ناتو و آمریکا را در سند امنیت ملی خود در فهرست تهدیدات اصلی قرار داده است.