نگرانی انگلیس از وضعیت حقوق بشر در عربستان

در حالی که رژیم آل سعود از اعدام دسته جمعی 47 نفر از مخالفان خود از جمله شیخ نمر روحانی برجسته شیعه خبر داده است، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: لندن نگرانی های خود نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان را با مقام های ریاض مطرح کرده است.

اعدام شیخ نمر موجب خشم و نفرت شیعیان خاورمیانه از سران رژیم آل سعود شده و تنش زیادی را در روابط تهران و ریاض به وجود آورده است.

توبیاس الوود معاون پارلمانی وزارت خارجه انگلیس در سخنانی در پارلمان تاکید کرد: رابطه نزدیک انگلیس با عربستان سعودی به این معنا نیست که ما از طرح نگرانی های مشروع خود درباره وضعیت حقوق بشر خودداری می کنیم. ما این مساله را به طور علنی و آشکار و همین طور به صورت خصوصی مطرح کرده ایم. مقام های سعودی نیز از دیدگاه های ما مطلع هستند و من شخصا پس از اعدام 47 نفر در عربستان، این مساله را با مقام های سعودی در میان گذاشته ام.

الوود در ادامه گفت: تشدید تنش بین ایران و عربستان سعودی به شدت نگران کننده است.

روزنامه تایمز نیز روز گذشته نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس سفر خود به عربستان سعودی را به تاخیر انداخته ولی مقام های رسمی اعلام کرده اند که این تصمیم با تنش های اخیر منطقه به خاطر اعدام شیخ نمر، ارتباطی نداشته است.

تایمز نوشت: قرار بود دیوید کامرون طی هفته های آینده در چارچوب سفر به کشورهای منطقه خلیج فارس از عربستان نیز دیدن کند ولی این سفر حداقل تا مارس انجام نخواهد شد.

سخنگوی کامرون این مساله را تایید نکرده است که تاخیر در سفر نخست وزیر انگلیس به خاطر اعدام شیخ نمر بوده است.

دولت انگلیس پیش از این به خاطر مسائل حقوق بشر در عربستان سعودی تحت فشار زیادی قرار گرفته است. عربستان یکی از نزدیک ترین متحدان انگلیس در خاورمیانه به شمار می رود.