واکنش ریاکارانه آمریکا به وحشی‌گری‌ آل سعود

 پایگاه آمریکایی «اکیورسی» با انتشار گزارشی درخصوص واکنش واشینگتن به شهادت «آیت‌الله نمر،» روحانی برجسته شیعیان عربستان، بوسیله رژیم آل‌سعود نوشت: اعدام شیخ نمر اوضاع را در منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر کرده و باعث برپایی تظاهرات جهانی در محکومیت این جنایت رژیم سعودی شده است. برادر شیخ نمر، از «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، بدلیل استفاده نکردن از نفوذ خود بر مقامات سعودی برای جلوگیری از اعدام برادرش، به‌شدت انتقاد کرد.

 

«لواِون‌اشتاین،» فعال حقوق‌بشر و عضو هیئت‌علمی بخش «مطالعات خاورمیانه» دانشگاه «پِن» آمریکا، نیز در این خصوص گفت: واکنش ابتدایی آمریکا به اعدام شیخ نمر، دعوت به خویشتن‌داری بود؛ واکنش منفعلانه و چاپلوسانه معمول این کشور نسبت به ماجراجویی‌ها و جنایت‌های متحدانش. کاخ‌سفید [تنها] نسبت به پیامدهای منفی این جنایت از جمله تشدید تنش‌ها و اختلافات فرقه‌ای در منطقه خاورمیانه، هشدار داد. اختلافات فرقه‌ای در خاورمیانه که پس از حمله ائتلاف آمریکایی به عراق شدت یافته، عملاً باعث فلج شدن این منطقه شده است.
«جان کربی،» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز طبق معمول بدون اشاره به نقش این کشور در تشدید تنش‌ها، از رژیم سعودی خواست حقوق‌بشر را رعایت کند و به مخالفان سیاسی و اجتماعی اجازه بیان نظراتشان را بدهد. کاخ‌سفید [بدون محکوم کردن این جنایت] خواستار اجرای عدالت در نظام قضایی عربستان شد. 

 

لواِون‌اشتاین سپس افزود: واکنش‌های ریاکارانه و بی‌ثمر کاخ‌سفید درقبال وحشی‌گری‌ها و نقض آشکار حقوق‌بشر بوسیله عربستان، به خوبی بی‌تفاوتی آمریکا را نسبت به قساوت و خونخواری متحد چند دهه گذشته خود نشان می‌دهد. توقف جنایت‌های آل سعود هرگز از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا نبوده است.