خشم عربستان از تغییر استراتژی واشنگتن در قبال ریاض

در پی حوادث اخیر مربوط به سفارت عربستان در تهران که در واکنش به اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی بارز شیعه ایجاد شد، گزارش‌های رسانه‌های سعودی اعلام کرده‌ که استراتژی آمریکا در برابر ریاض تغییر کرده است.

روزنامه «العرب»، چاپ لندن نوشته که انتقادها به سیاست آمریکا در قبال تنش‌های ایجاد شده میان ایران و عربستان از آنجا سرچشمه می‌گیرد که واشنگتن همانگونه که حوادث سفارت عربستان در تهران را محکوم کرده با همان شدت اعدام شیخ نمر را نیز نکوهش کرده است.

این روزنامه نوشته با توجه به دوگانگی در سیاست‌های کشورهای غربی در این باره ریاض مطمئن شده که غرب ترجیح می‌دهد به ایران نزدیک شود به همین دلیل میزان اعتماد میان این کشور و غرب که از همپیمانان دیرین عربستان به شمار می‌رود کاهش چشمگیری داشته است.

در همین راستا «فیلیپ استیونز» کارشناس بریتانیایی می‌گوید که دیپلمات‌های غربی تلاش می‌کنند استراتژی خود را در بلند مدت بر ایران البته بدون وجود روحانی‌ها در قدرت بنا نهند و این مسأله همواره به مقایسه جامعه ایران با عربستان منجر می‌شود.

وی در روزنامه «فایننشال تایمز»، نوشته که جامعه ایران دارای ریشه‌های فرهنگی است و قشر متوسط جامعه از تحصیلات غربی برخوردار است در حالی که با توجه به معیارهای خاورمیانه می‌توان گفت جامعه ایران از تنوع فکری برخوردار است و 60 درصد از دانشجویان این کشور را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که در مقابل عربستان وجود دارد که دیدگاه وهابی خطرناک بر حکومت این کشور چیره شده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا آماده نیست تا اولویت‌های خود را که از میل او به اجرای برجام نشأت گرفته، تغییر دهد به همین دلیل مقام‌های سعودی از رشد روابط تهران و واشنگتن خشمگین شده تلاش می‌کنند چهره‌ای قدرتمند از خود در منطقه به نمایش بگذارند.

پیشتر «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا گفته بود گرچه آمریکا و عربستان در بسیاری از موارد از جمله اعدام اخیر روحانی شیعه در این کشور اتفاق نظر ندارند اما واشنگتن باید در مقابل ایران در کنار ریاض بایستد.

اما روزنامه نیویورک تایمز با بیان اینکه اروپایی‌ها ریاض را به دلیل حمایت از تفکرات افراطی در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مقصر می‌دانند، نوشته بود در حوادث اخیر افکار عمومی بیشتر با ایران همراه بوده است.