انتقاد احزاب آلمانی از سفر آتی اشتاین‌مایر به عربستان

«فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان قصد دارد در آینده نزدیک سفری به عربستان سعودی داشته باشد. این اقدام با توجه به اعدام‌های گسترده در این کشور و بحران در خاورمیانه، انتقادهای فراوانی را در دولت آلمان به دنبال داشته است.

روزنامه آلمانی «ولت» در این مورد نوشت که سوسیال‌مسیحی‌ها به خصوص، سفر اشتاین‌مایر در فوریه به عربستان و برنامه وی برای دیدار با «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه این کشور در جریان جشنواره‌ای فرهنگی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

«نوربرت روتگن» رئیس شورای روابط خارجی در پارلمان آلمان در این مورد به روزنامه «ولت‌آم‌زونتاگ» گفت:‌ «با توجه به اعدام‌های گسترده، حضور در یک جشنواره فرهنگی اقدامی نامناسب است.»

وی افزود: «همزمان نمی‌توان از گفت‌وگو با ریاض چشم‌پوشی کرد. در این مورد ما باید با توجه به تجربه اروپایی خود با به توازنی بین کشورهای رقیب توجه داشته باشیم و بدانیم که عربستان امنیت خود را چه در داخل و چه از خارج در معرض خطر می‌بیند.»

«آرمین لاشت» معاون رئیس سوسیال مسیحی‌ها به شدت از اشتاین‌مایر انتقاد کرد و گفت: «با در نظر گرفتن اعدام‌های گسترده و نقض حقوق‌بشر در روزهای گذشته برای وزیر آلمانی خوب نیست که برای جشن گرفتن با رژیم سعودی به ریاض برود. نظامیان داعش فقط با حمایت‌های عربستان می‌توانند در سوریه فعالیت داشته باشند.»

«امید نوری‌پور» سخنگوی سیاست خارجی سبزها دیگر سیاستمدار آلمانی بود که به تصمیم وزیر خارجه برای سفر به عربستان واکنش نشان داد و گفت: «با وجود همه نیازی که به عربستان داریم اما همکاری با این کشور اشتباه بوده است. اینکه این رژیم را با وجود اعدام‌های گسترده، و پاداشی عادی با حضور در یک جشنواره فرهنگی به این کشور بدهیم. از این رو اشتاین‌مایر باید سفر به ریاض را لغو کند.»

«دیتر بارچ» رئیس فراکسیون چپ‌ها هم معتقد است: « در شرایط کنونی سفر اشتاین‌مایر به عربستان سعودی اقدامی غیرقابل قبول است. این کشور پادشاهی در منطقه دارای شرایط بسیار بحرانی است که با مسئولیت‌ناپذیری، بحران‌های دیگری را رقم می‌زند.پاسخ درست به این رویکرد لغو سفر است.»

وزارت خارجه آلمان برنامه سفر را اعلام نکرده است با این حال سفر آلمان در ریاض دسامبر گذشته خبر این سفر را اعلام کرده بود.