عملیات پیشرفته داعش برای نفوذ از مرز ترکیه – سوریه

با توجه به  اسنادی که در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته است، گروه تروریستی داعش تا پیش از شکست از کردها در منطقه در تابستان گذشته، از یک عملیات پیچیده برای نفوذ از یک شهر مرزی میان سوریه و ترکیه استفاده می کرده است. 

 

گذرنامه هایی که تاریخشان از دسامبر 2014 تا مارس 2015 است و به دست فرماندهان کرد در تل ابیض افتاده دارای مهر «وزارت مهاجرت» و «وزارت حمل و نقل» گروه داعش هستند. این اوراق نشان می دهند که اتوبوس هایی که از این شهرستان می گذشته اند نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و حتی زادگاه ده ها مسافر را اعلام می کرده اند. 

 

بیشتر مسافران ثبت شده از مناطقی که در اشغال تروریست های داعش هستند می آمدند. در یکی از برگه ها نشان داده می شود که گروهی متشکل از پنج زن و مرد تونسی 23 تا 36 ساله وارد منطقه شده اند. در اوراق، ثبت شده که آنها از شهری در جنوب پایتخت تونس می آیند که زادگاه افراط گرایی است. این شهرستان همان جایی است که سیف الدین رزگویی که 30 توریست انگلیسی را در ساحلی کشت در آنجا سرگرم تحصیل بوده است. 

 

تونس بزرگترین منبع جنگجویان خارجی است که به سوریه می روند. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی (3 ماه پیش)، دولت تونس تخمین زد که 6000 جنگجو، تونس را به مقصد سوریه ترک کرده اند. 

 

ترکیه مدتهاست که می گوید نمی تواند امنیت مرز 800 کیلومتری خود با سوریه را فراهم کند. در ماه ژانویه نخست وزیر ترکیه، احمد داود اوغلو، به ایندیپندنت گفت که بستن این مرز ناشدنی است. وی افزود: «ما نمی توانیم همه جای مرز سرباز بگذاریم. در هر صورت، در آن سوی مرز هیچ دولتی وجود ندارد.»

 

یکی از دیپلماتهای ترکیه که ماه گذشته با گاردین گفتگو می کرد دوباره تاکید کرد که جلوگیری از عبور شبانه جنگجویان از این مرز چقدر سخت است. 
هفت گذرنامه که آژانس های مسافرتی در موصل عراق و رقه سوریه آنها را پشت نویسی کرده اند نشان می دهند که در یک بازه زمانی گذر به آن سوی مرز سوریه به طور رسمی انجام می شده است. 

 

این گذرنامه ها را سخنگوی نیروهای کرد سوریه، ردور خلیل، به گاردین فرستاده و همان مهر و نشان دیگر اسناد گروه تروریستی داعش را دارد که این روزنامه صحت آنها را تایید کرده است. در یک بازه چهار ماهه آنها با موشکافی پیشینه 70 مسافر را ثبت کرده اند که 28 تن از آنها زیر 18 سال داشتند و هفت کودک در میان آنها بود.