هشتمین و آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره ای کشور قرار است فردا سه شنبه 12 ژانویه ساعت 21 به وقت واشنگتن (5:30 چهارشنبه) برگزار شود.

ظاهرا اوباما قصد ندارد در آخرین سخنرانی سالانه کشور مانند روسای جمهور قبلی آمریکا تمرکز زیادی روی موفقیت ها و دستاوردهای دولت خود داشته باشد. مشاوران ارشد اوباما بر این باورند که وی قصد دارد یک سخنرانی غیر سنتی درباره وضعیت عمومی کشور ارائه کند.

یک مقام ارشد کاخ سفید در این باره تاکید کرد: سخنرانی اوباما درباره بررسی مسائل گذشته نخواهد بود.

کاخ سفید فیلمی را در توئیتر منتشر کرده است که نشان می دهد اوباما قصد دارد در آخرین سخنرانی سالانه خود در کنگره، بیشتر درباره آینده صحبت کند.

اوباما در بخشی از این فیلم گفته است: چیزهای بزرگی که یک آمریکای قدرتمندتر، بهتر و موفق تر را برای کودکان ما تضمین خواهد کرد. ما به آمریکا اعتقاد داریم.

یکی از آن "چیزهای بزرگ"، دیدگاه رئیس جمهور آمریکا برای رهبری این کشور در جهان در سال های پس از اوباما خواهد بود. یک مقام ارشد کاخ سفید گفت: اوباما از ملت آمریکا خواهد خواست تا در سیاست خارجی دلخواه خود، رویکرد دیپلماسی و چند جانبه گرایی را دنبال کنند.

اوباما در این زمینه احتمالا به واکنش دولتش در قبال مقابله با بیماری ابولا، توافقنامه تغییر آب و هوا در پاریس و تصمیم برای عادی سازی روابط با کوبا اشاره خواهد کرد.

پس از حملات تروریستی پاریس و سن برناردینو، اوباما بار دیگر سعی خواهد کرد تا نسبت به برقراری امنیت به شهروندان آمریکایی اطمینان دهد. مقام های ارشد دولت آمریکا اعلام کردند: اوباما قصد دارد بخشی از سخنرانی خود را به تعهدش برای حفاظت و حمایت از شهروندان آمریکایی اختصاص دهد و همچنین به مسیر طی شده برای نابودی داعش اشاره خواهد کرد.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: جنگ با داعش بخش زیادی از آنچه را که امسال انجام خواهیم داد، تشکیل خواهد داد.

طی هفته های آینده اوباما قصد دارد طرحی را برای تعطیلی زندان گوانتانامو به کنگره ارائه دهد. این مساله نیز احتمالا بخش مهمی از سخنرانی اوباما را تشکیل می دهد. اوباما احتمالا بار دیگر تهدید خواهد کرد که اگر کنگره برای تعطیلی این زندان اقدام نکند، خود شخصا با استفاده از اختیاراتش این کار را انجام خواهد داد.

البته مشاوران ارشد اوباما بر این باورند که وی در لحظات ابتدایی سخنرانی خود، نگاهی به گذشته نیز خواهد داشت. اوباما در شرایطی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد که این کشور در آستانه سقوط به دومین رکود بزرگ اقتصادی قرار داشت.

اوباما پیش از این در نطق رادیویی خود به تلاش های دولتش برای مقابله با رکود اقتصادی و بازگرداندن این کشور به مسیر رشد و رونق اقتصادی سخن گفته است.