عربستان و ترکیه بزرگترین تهدید صلح جهانی هستند

"دیک بلک،" سناتور جمهوری‌خواه ایالت ویریجینیا، اظهار داشت: عربستان و ترکیه دو عامل اصلی برهم زننده صلح جهانی هستند. عربستان بوسیله رژیمی بی‌رحم و سفاک اداره می‌شود؛ اما به دلیل روابط دوستانه و دیرینه‌ای که با آمریکا دارد، از جنایاتش چشم پوشی می‌شود.

 

دیک بلک در این باره گفت: به باور من عربستان و ترکیه بیشترین خطر را متوجه برقراری صلح جهانی می‌کنند. عربستان با پیروی از تفکر وهابیت، تروریسم را در سطح جهان گسترش داده است. آنکه تروریسم را اشاعه داده، نه ایران، نه سوریه و نه کشوری دیگر به غیر از عربستان است. 

 

بلک در ادامه افزود: وهابیت تلاش می‌کند نسخه‌ای تحریف شده و افراطی از اسلام اهل سنت را در جهان ترویج دهد. در مورد "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، هم اوضاع به همین شکل است. او تلاش می‌کند نوعی تفکر دیکتاتوری را در ترکیه حاکم کند. اردوغان آرزوی ایجاد یک امپراتوری جدید عثمانی را در سر دارد. او فردی اهل محاسبه و شرور است. حالا که حزب اردوغان اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان ترکیه به دست آورده، بعه راحتی در قوانین حکومتی دست می‌برد. اردوغان حتی در یک اظهار نظر عمومی به صراحت اعلام کرد سبک حکومت وی برگرفته از "آدولف هیتلر" است.

 

امپراتوری عثمانی در قرن 16 و 17 میلادی بر قسمتهایی از جنوب شرق اروپا، غرب آسیا، قفقاز، شمال آفریقا و منطقه شاخ آفریقا حکومت می‌کرد. در جنگ جهانی اول، ارتش عثمانی با فرانسه، روسیه و انگلیس وارد جنگ شد؛ اما شکست سنگینی خورد. 

 

سناتور بلک معتقد است جنگ داخلی سوریه بدون تلاش‌های عربستان و ترکیه، هرگز آغاز نمی‌شد. جنگ در سوریه نه یک قیام مردمی بود و از بهار عربی سرچشمه می‌گرفت. سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا –سیا- و سازمان اطلاعاتی انگلیس –ام آی 6 – بودند که به عربستان و ترکیه کمک کردند به تنش‌ها در سوریه دامن زنند.

 

بلک در ادامه گفت: تمام تجهیزات جنگی و لوازم مورد نیاز تروریست‌های داعش از طریق ترکیه به سوریه منتقل می‌شود. داعش روزانه 44 هزار بشکه نفت را از طریق مرز ترکیه به دلالان نفتی می‌رساند. عربستان هم عهده‌دار پروش تروریست و القای تفکرات افراط‌ گرایی است. ریاض با حمایت مالی از داعش، این گروه تروریستی را از لحاظ منابع مالی تقویت می‌کند.

 

بلک در پایان افزود: درحالیکه حتی یک کلیسا در عربستان وجود ندارد، آمریکا از فقدان آزادی مذهب در دیگر کشورها حمایت می‌کند. تا زمانیکه غرب چشم خود را به روی جنایات عربستان و ترکیه ببندد، این دو کشور همچنان تهدیدکنندگان اصلی صلح جهانی باقی خواهند ماند.