استرداد «ال‌چاپو» به آمریکا متوقف شد

دادگستری مکزیک روز گذشته اعلام کرد که براساس حکم صادر شده از سوی دو قاضی مکزیکی، روند استرداد «خوآکین گوسمان» معروف به «ال‌چاپو» بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان به آمریکا به صورت موقت متوقف شده است.

این دو قاضی مکزیکی در احکام جداگانه‌ای دستور دادند که از هرگونه بدرفتاری با «ال‌چاپو» خودداری شود و روند استرداد وی به آمریکا به پس از برگزاری دادگاه قانونی در مکزیک موکول شود.

«پائولا گارسیا بیگاس» قاضی ناحیه دوم بخش قضایی مکزیک طی حکمی دستور داد که هرگونه اقدام در جهت استرداد «خوآکین گوسمان» به آمریکا پیش از برگزاری دادگاه قانونی برای وی در مکزیک ممنوع شود.

از سوی دیگر «ماریا کاتالینا دلا روسا اورتگا» قاضی ناحیه حفاظت قضایی مکزیک نیز در حکم جداگانه‌ای اعمال هرگونه اقدام غیرانسانی، مخفی‌کاری و هرگونه شکنجه روحی خارج از روند مجازات قضایی علیه بزرگترین قاچاقچی جهان را ممنوع اعلام کرد.

یک منبع دولتی در واکنش به صدور این احکام عنوان کرد: این یک روند طبیعی است زیرا پس از توقف مراحل استرداد «گوسمان» به آمریکا، قاضی پرونده وی پس از برگزاری دادگاه در مکزیک می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا استرداد «ال‌چاپو» به آمریکا کاملا متوقف شود و یا این اقدام بلامانع خواهد بود.

در صورتی که «ال‌چاپو» به دستگاه قضایی آمریکا تحویل داده شود، وی به اتهام ارتکاب به جرایمی همچون اقدام علیه سلامت عمومی، مشارکت‌های مجرمانه، جرائم سازمان‌دهی شده، پولشویی، قتل و مالکیت سلاح‌های جنگی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

اندکی پیش نماینده کل جمهوری مکزیک اعلام کرد که این کشور قصد دارد «خوآکین گوسمان» را به آمریکا تحویل دهد.

از سوی دیگر بسیاری از مقامات آمریکا از جمله «مارکو روبیو» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای مکزیک به صورت رسمی از دولت این کشور خواستند که «ال‌چاپو» را به آمریکا تحویل دهد.