طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای به نقل از «ملا‌اختر‌منصور» رهبر این گروه اعلام کردند این گروه شرایط خود را برای مذاکره با دولت کابل تغییر نداده‌ و خروج نیروهای آمریکایی شرط غیر قابل تغییر برای ادامه مذاکرات صلح می‌باشد.

بر اساس این بیانیه، طالبان مخالف مذاکره نیستند و علاقه‌مند به گفتمان سیاسی هستند اما تهدید آمریکا و ارتش افغانستان را نمی‌پذیرند.

طبق این بیانیه که در روزنامه اردو زبان امت منتشر شده طالبان خواهان روابط دوستانه به تمام کشورهای همسایه افغانستان به ویژه کشورهای اسلامی هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جهاد در افغانستان تا خروج کامل نیروهای خارجی حق شرعی و قانونی مردم افغانستان است که طالبان به نیابت از آنها این جهاد را ادامه می‌دهند.

بر اساس این بیانیه طالبان موافق مذاکره هستند اما هنوز هیچ تماسی با آنها برقرار نشده و برخی گروه‌ها به اسم طالبان با بعضی دولت‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند که تفاهم با آنها مورد قبول نخواهد بود.

طبق این بیانیه جهاد طالبان فقط به افغانستان محدود می‌شود و این گروه به هیچ کشور دیگری نیرو اعزام نکرده است.

«شبکه حقانی» شاخه‌ای از طالبان است که در مذاکرات صلح شرکت می‌کند و خلیل حقانی نمایندگی این گروه در مذاکرات را به عهده دارد.

نیوزویک در این خصوص نوشت: فشار بر پاکستان تنها راه پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان است و تنها این کشور می‌تواند مانع این شود که افغانستان سکوی پرشی برای تروریست‌ها و گروه‌های افراطی باشد

برخی دیپلمات ها در پاکستان بعد از نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل، اعلام کردند که این مذاکرات به زودی و ظرف چند روز آینده از سر گرفته خواهد شد.

دور قبلی مذاکره طالبان با نمایندگان دولت افغانستان که در منطقه «مری» نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان انجام شد با مشروط کردن هر نوع توافق به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بی‌نتیجه پایان یافت.

انتشار خبر مرگ ملا‌عمر رهبر طالبان، مذاکره این گروه با دولت افغانستان را به حالت تعلیق درآورد و این موضوع تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است.

این خبر در حالی به نقل از «ملااختر منصور» منتشر شده که چندی قبل خبر زخمی شدن و مرگ وی در یک عملیات، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته بود.