در حالی که قرارداد تسلیحاتی فرانسه و عربستان برای تقویت ارتش لبنان در حال خروج از رکود است، فرانسه در پاسخ به نگرانی سعودی ها از احتمال رسیدن این سلاح ها به دست حزب الله اعلام کرد:حزب الله سلاح هایی بهتر و پیشرفته تر از این در اختیار دارد و نیازی به سلاح ما ندارد.

مذاکرات فرانسه و عربستان در روزهای پایانی 2015

سعودی ها و فرانسوی ها در آخرین روزهای سال گذشته (2015) بار دیگر پشت میزمذاکرات نشستند تا قرارداد سه میلیارد دلاری پادشاه سعودی با فرانسه مبنی بر تجهیز ارتش لبنان را اجرایی کنند آن هم در حالی که نماینده ای از لبنان در این مذاکرات حضور نداشت.

نمایندگان شرکت فرانسوی « اوداس» که ناظر اجرای توافق فرانسوی – سعودی است و نمایندگانی از  وزارت دارایی سعودی به ریاست « محمد حمد الزیر» رئیس گروه هواپیمایی سعودی ( ماز) که نقش مشاور و مذاکره کننده را دارد گرد هم آمدند تا  درباره اجرای توافقی که دو سال قبل بین دو طرف برای تجهیز ارتش لبنان امضا شده و نحوه پرداخت سه میلیارد دلار گفت‌وگو کنند.

براساس توافق جدید روند تحویل سلاح ها به ارتش لبنان از ماه آوریل سال 2016 شروع می شود و تا سال 2022 و 2023 تکمیل می شود و چه بسا در صورت نیاز یک سال دیگر هم تمدید شود البته اگر حادثه غیر منتظره ای در روند اجرای توافق رخ ندهد.

در توافق نخست، قرار بود عملیات تحویل سلاح ها پنج سال طول بکشد و اکنون در قرارداد جدید این مدت به هفت سال افزایش یافته است.

پاسخ حیرت انگیز فرانسوی ها به سعودی ها

یک منبع فرانسوی بسیار آگاه با اشاره به تلاش برای خارج شدن این بذل و بخشش و سخاوت سعودی ها از « رکود»، به روزنامه السفیر گفت: سعودی ها بر شروط گذشته خود تاکید دارند که شامل تقویت ارتش لبنان، عدم نیاز به هر گونه واسطه و پرداخت مستقیم پول، و پایبندی فرانسه به اجرای برنامه آموزش و نگهداری تسلیحات مزبور است.

اما اجرایی شدن این توافق تسلیحاتی و خارج کردن آن از رکود نیازمند پاسخ به  بزرگترین ترس و نگرانی سعودی ها است که شامل ترس از این است که این سلاح ها یا بخشی از آن به دست حزب الله بیفتد.

 

این منبع فرانسوی گفت: سعودی ها برای آرامش خیال خود در صورت افتادن سلاح ها و برخی تجهیزات الکترونیکی پیشرفته مانند موشک های میسترال و میلان، ضدهوایی ها ، دوربین های دید درشب و سامانه های ارتباطی «بی آر جی 4» در دست حزب الله یک شرط اساسی به توافق اضافه کردند.

فرانسوی ها در پاسخ به سعودی ها گفتند:  حزب الله به بیشتر تجهیزات و سلاح هائی که در اختیار ارتش لبنان گذاشته خواهد شد، نیازی ندارد زیرا شبیه و یا بسیار بهتر و پیشرفته تر از آنها را در اختیار دارد، به عنوان مثال، حزب الله موشک های اوسا با برد 6 تا 9 کیلومتر دارد که از موشک میسترال با برد 4 کیلومتربرتر است و از این گذشته انبار بزرگی از موشک های استریلا و ایگلا روسی را در اختیار دارد.

این منبع آگاه فرانسوی توضیح داد: هر یک از طرفین به خواسته های خود رسیدند به این ترتیب که قرارداد تسلیحاتی فرانسه اجرا می شود و تعهدات اجرایی کردن آن نیز روشن است و در مقابل به سعودی ها تضمین داده می شود که این سلاح ها به دست حزب الله نیفتد به این معنی که بر تضمین‌های الکترونیکی و عملیاتی توافق شد که بر اساس آن بتوان در صورتی که این تجهیزات به دست حزب الله برسد، بلافاصله از کار بیفتد.

به عبارت بهتر تضمین داده شد که با وارد کردن برنامه های ویژه ، سیر سلاح وتجهیزات و محل وجود آن پیگیری شود همانطور که آمریکایی ها اقدامات مشابهی را رد مورد برخی از معاملات تسیلحاتی انجام دادند به این معنی که در برخی موارد انبارهای تسلیحاتی مشتریان خود را بازرسی می کنند تا مطمئن شوند که سلاح ها به دست طرف سوم نرسیده است.

تسهیل معامله تسلیحاتی فرانسه و عربستان

به عبارت بهتر تمدید زمان پرداخت هزینه این قرارداد از  پنج به هفت سال در این چارچوب صورت می گیرد که عربستان این هزینه را در سه مرحله پرداخت کند به این ترتیب که هزینه تجهیزات کم هزینه تر را که سریع تر تحویل داده می شود در فاصله آوریل 2016 تا 2017 پرداخت خواهد کرد.

در این مرحله تجهیزات الکترونیکی و کلاه خود و جلیقه های ضد گلوله و دوربین های دید در شب و تجهیزات مین یابی و قایق های تند رو و شبکه های ارتباطی تاترا را دریافت خواهد کرد.

مرحله دوم نیز از سال 2018 آغاز شده تا پایان 2019 ادامه می یابد و شامل تحویل تجهیزات زمینی از جمله نفر بر و زره پوش شیربا و موشک های میسترال و توپ های 155 میلی متری است.

مرحله سوم نیز که ساخت تجهیزات آن به زمان بیشتری نیاز دارد از پایان سال 2019 آغاز شده و تا 2023 و یا حتی بیشتر ادامه خواهد یافت و شامل تحویل بالگردها و نفره برها و سه قایق از نوع ادورا است که طول یکی از این قایق ها 45 متر است.

سعودی ها از فرانسه درخواست کرده اند که برای امضای قرارداد با شرکت های تسلیحاتی  از سپرده 480 میلیون یورویی در بانک های فرانسه برداشت کنند و زمانبندی اجرای معامله نظامی مبتنی بر این است که فشارهای مالی بر سعودی ها کمتر شود.

نکته قابل ملاحظه اینکه ارتش لبنان هیچ گونه سلاح هجومی دریایی ، هوایی و زمینی دریافت نخواهد کرد و همه سلاح ها دفاعی با بردهای بسیار کم خواهد بود و شامل چند بالگرد حمل نیرو و قایق و موشک و رادار می شود.

این روزنامه لبنانی نوشت: فرانسوی ها از اصل سه میلیارد دلار، معادل 150 میلیون یورو برای آموزش نیروهای ارتش لبنان و 450 میلیون یورو برای نگهداری سلاح ها و تجهیزات فروخته شده دریافت می کنند.

این منبع فرانسوی در پاسخ به این سوال که آینده این معامله چگونه است؟ گفت: ما روزشمار پرداخت روشنی داریم و سعودی ها باید در فاصله هفت سال مبالغ مورد نظر را پرداخت کنند و به نظر می رسد که سعودی ها تصمیم خود را گرفته اند و قرارداد را امضا کرده اند و به امضای خود احترام می گذارند مگر اینکه مشکلاتی برای لبنان پیش بیاید.