آغاز مرحله سرنوشت‌ساز عملیاتی حلب

جدیدترین گزارش‌های میدانی رسیده از سوریه تاکید می‌کند که نیروهای مسلح و ارتش این کشور عملیات گسترده و متمرکزی را در محور ریف شمالی شهر «حمص»، مرکز استان حمص در مرکز این کشور آغاز کردند.

در جریان این عملیات مواضع و مقرها و استحکامات گروه‌های تروریستی تکفیری وابسته به «داعش» در دو محور تیر معله – الدار الکبیره گلوله باران شد.

یک منبع میدانی سوری در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوریه تاکید کرد که عملیات ارتش سوریه در ریف شمالی شهر حمص با حملات جنگنده‌های نیروی هوایی علیه تجمعات عناصر مسلح در منطقه «الدار الکبیره» آغاز شد.

منطقه الدار الکبیره در ریف شمالی شهر حمص، مهمترین پایگاه داعش در این منطقه به شمار می‌آید و پس از بمباران هوایی تجمعات گروه‌های تروریستی درگیری‌های شدیدی بین دو طرف به وقوع پیوست.

این منبع آگاه میدانی با اشاره به اینکه رهاورد این عملیات ارتش و نیروهای مسلح سوریه آزادسازی چند نقطه در این محور عملیاتی بود، توضیح داد: آزادسازی این نقاط موجب قطع ارتباط گروه‌های تروریستی این منطقه از جمله در دو شهر «تلبیسه» و «رستن» به عنوان مهمترین مناطق ریف شمالی استان حمص از گروه‌های تروریستی مستقر در ریف شرقی استان «حماه» می‌شود که با استان حمص دارای مرزهای مشترک است.

به گفته این منبع آگاه با این عملیات و موفقیت‌های به دست آمده حاصل از آن، امکان حمله گروه‌های مسلح تروریستی به مواضع ارتش و نیروهای مسلح در دو ریف حمص و حماه از بین خواهد رفت.

حمص: قطع راه‌های امداد و کمک‌رسانی گروه‌های مسلح در قریتین

در استان حمص و ریف آن، ارتش سوریه حملات مکرر گروه‌های تروریستی علیه شهرک‌های جبورین و کفرنان و روستاهای واقع در دشت «حوله» و میدان نفتی «جزل» را دفع کردند.

این در حالی است که پیشتر ارتش سوریه کنترل تعدادی از تپه‌های اطراف شهر «القریتین» و همچنین ارتفاعات نزدیک به منطقه «محسیه» را در دست گرفته و راه‌های امداد و کمک رسانی به گروه‌های تروریستی مسلحی را قطع کرده بود که از منطقه القریتین توسط تونل‌های زیر زمینی به روستاها و شهرک‌های اطراف این منطقه فرار کرده بودند.

دیر الزور: ارتش سوریه بار دیگر ابتکار عمل را در دست گرفت

کمتر پیش‌بینی می‌شد، داعش به این سرعت به اقدام ارتش سوریه در رساندن 22 تن مواد غذایی و کمک‌های بشر دوستانه به 300 هزار نفر از اهالی در محاصره شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور در شرق این کشور واکنش نشان دهد.

این کمک‌ها و مواد غذایی درحالی روز جمعه به دست ساکنان شهر دیرالزور رسید که داعش دو سال است، آنها را محاصره کرده و به انتقام این کمک‌ها در اولین ساعات بامداد شنبه از چهار محور از جمله محور «البغیلیه»، واقع بر کرانه رود فرات همزمان به دیرالزور در دو مرحله حمله کرد.

در مرحله اول ارتش سوریه و نیروهای داوطلب مردمی داعش را وادار به عقب نشینی کردند، اما در مرحله دوم این گروه با بهره‌گیری از تاکتیک عناصر انتحاری، روستای البغیلیه را تصرف کرد تا در پی آن 300 نفر از اهالی این روستای سنی‌نشین در شرق سوریه را قتل عام و 400 نفر دیگر را پس از ربودن به مکانی نامعلوم منتقل کند.

یکی از نجات یافتگان از این کشتارها و آدم ربایی‌ها روایت می‌کند، اولین ساعات بامداد شنبه 30 انتحاری از شهرک‌های الحصانه و الجنینه، پس از عبور از رود فرات خود را به خطوط دفاعی البغیلیه رسانده و 26 نفر آنها هم زمان خود را در نزدیکی این خطوط منفجر کردند تا راه را برای یورش عناصر دیگر گروه باز کنند.

4 انتحاری دیگر نیز پس از ورود به هتل «الفرات» خود را داخل ساختمان این هتل منفجر کردند. پس از آن به محض تصرف روستا داعش سر 35 نفر از نیروهای دفاع مردمی البغیلیه را از تن جدا و انبارهای تجهیزات و تسلیحات نظامی را تصرف کرد تا در گام بعدی شهرک «عیاش» را تصرف و یگان 137 ارتش را محاصره کند و به این ترتیب مانع کمک رسانی و پشتیبانی این یگان از گردان 17 ارتش شود که با داعش در البغیلیه به شدت درگیر بود.

این منبع محلی بر این باور است که داعش اهالی ربوده شده البغیلیه را به شهرک الحصانه که تحت تصرف داعش است، منتقل کرده تا در دادگاه شرعی این گروه حکم اعدام آنها را به اتهام ارتباط و همکاری با نظام صادر کند. به این ترتیب داعش با تکیه بر تاکتیک غافلگیری هتل، تپه و جمعیت الرواد را تصرف کرد و به موازات آن کوی الموظفین و مقر لشکر 137 و کوه الثردة و تپه کروم در اطراف فروگاه نظامی دیرالزور و مسیر میدان نفتی التیم را مورد حمله قرار داد، اما این حملات با موفقیت همراه نشدند.

در مقابل ارتش سوریه و نیروهای داوطلب دفاع مردمی دیرالزور ضمن متوقف کردن حملات و تلاش این گروه برای پیشروی در مناطق مذکور، هتل فرات و تپه‌های الرصد و الإذاعة و الرواد و نقطه 12 و پایگاه نظامی الصاعقه و بخش‌هایی از انبارهای تجهیزات نظامی ارتش در عیاش را از داعش باز پس گرفتند.

با این حال مناطق اطراف روستای البغیلیه و کوی‌های الحویقه و الرشدیه دیرالزور شاهد درگیری‌های شدید بین دو طرف است، استاندار دیرالزور تاکید کرد، روستای البغیلیه به طور کامل توسط ارتش سوریه آزاد و از وجود عناصر داعش پاکسازی شده است.

استان دیرالزور در شرق سوریه به جهت هم مرز بودن با استان الانبار عراق که داعش در آن نفوذ دارد و دربرگرفتن تعدادی از میادین نفتی سوریه، از اهمیت بسیاری برای داعش برخوردار است.‏

حلب: آغاز مرحله‌ای جدید از عملیات نظامی ارتش سوریه

اما در حلب، عملیات ارتش سوریه درحالی در محورهای مختلف ادامه دارد که باید گفت، این عملیات‌ها وارد نقطه عطف جدیدی شده که تاثیر بسزایی بر معادلات میدانی حاکم بر جبهه عملیاتی استان حلب دارد.

در ریف شرقی حلب که هدف اصلی از عملیات ارتش در آن آزادسازی شهر «الباب» عنوان شده، یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه به حوالی «عران» رسیده تا با آزادسازی آن، راه را بر آزادسازی شهرک «تادف» هموار کند که تنها مانع در مسیر آزادسازی الباب، مهمترین و بزرگترین پایگاه داعش در ریف شرقی حلب است.

به گفته منابع آگاه میدانی سوری در این محور هدف نهایی ارتش سوریه آزادسازی شهرک «الراعی» خواهد بود که برسر مرزهای ترکیه قرار دارد، این درحالی است که نیروهای سوری داعش را در ایستگاه حرارتی، واقع در شمال غربی فرودگاه نظامی کویرس محاصره کرده‌اند.

این منابع میدانی تصریح کردند: آزادسازی شهر الباب موجب می‌شود تا ارتش سوریه این شهر را به عنوان نقطه آغاز عملیات‌های دیگرش در این منطقه قرار دهد که در این صورت پیشروی تا سد تشرین و از آنجا تا ریف غربی رقه مد نظر خواهد بود که به این ترتیب می‌تواند به حضور داعش در ریف شمالی و شرقی حلب پایان دهد.

از سوی دیگر، آزادسازی الباب که در 30 کیلومتری شرق شهر حلب واقع شده، حلقه محاصره گروه‌های مسلح در کوی‌های شرقی حلب را تنگ‌تر خواهد کرد و نه تنها دست داعش که دست گروه‌های مسلحی همچون «جبهه شامیه»، وابسته به اخوان المسلمین سوریه و همپیمان با جبهه النصره در منطقه مارع را از حلب کوتاه خواهد کرد تا در نتیجه آن تمام راه‌های امداد و کمک رسانی گروه‌های مسلح از ترکیه به شرق حلب قطع شود.

اما در ریف غربی حلب، آزادسازی «خان طومان» هم اکنون راه را بر آزادسازی «خان العسل» و کوی «الراشدین» هموار کرده تا به تبع آن نیروهای پیاده نظام امکان پیشروی به سمت کوی جنوب شرقی حلب از جمله «الشیخ سعید» را بیابند که به معنای گسترش کمربند امنیتی کوی‌های غرب حلب و شهرک‌ها و روستاهای واقع در ریف غربی است.

در محور ریف شمالی حلب، منابع آگاه میدانی از آمادگی ارتش و نیروهای مسلح سوری برای آزادسازی بزرگراه حلب – اعزاز سخن می‌گویند که هر از گاهی شاهد درگیری‌های مسلحانه بین جبهه اکراد و جیش الثوار از یک سو و جبهه شامیه و جبهه النصره از سوی دیگر است. بالطبع یکی از مهمترین اهداف ارتش سوریه در این محور آزادسازی دو شهرک شیعی نشین نبل و الزهراء است که در محاصره گروه‌های تکفیری قرار دارد.

در این راه آزادسازی کوی «بنی زید» اولین گام جهت تحقق اهداف بعدی ارتش سوریه در ریف شمالی حلب خواهد بود. صرف نظر از بازتاب‌های داخلی مهمترین بازتاب خارجی پیشروی‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه در حلب، پایان دادن به رویای آنکارا مبنی بر تشکیل منطقه حائل در شمال سوریه و فراهم کردن پیش زمینه الحاق استان حلب به ترکیه به عنوان استان هشتاد و دوم این کشور عنوان شده است.