چانه زنی نتانیاهو برای عدم تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی

 یک مقام ارشد اسرائیلی خبر داد، «بنیامین نتانیاهو» با وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای بالکان و اروپای شرقی گفت‌وگو کرده تا آنها را متقاعد کند با قطعنامه شورای امور خارجی اتحادیه اروپا مخالفت کنند.

این قطعنامه‌ خواستار تمایز قائل شدن میان اسرائیل و شهرک‌های صهیونیست‌نشین می‌شود.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، احتمال می‌رود این قطعنامه امروز (دوشنبه) در پایان نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر شود.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو با مقامات یونان، قبرس، بلغارستان، لهستان و جمهوری چک گفت‌وگو کرده و با بیان اینکه متن این قطعنامه نامتوازن و مغرضانه است، از آنها خواسته با نسخه کنونی مخالفت کنند.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت، علت تمرکز نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر این کشورها نه تنها به خاطر رویکرد مطلوب آنها در قبال اسرائیل است بلکه به این دلیل است که انتظار می‌رود وزرای خارجه این کشورها پیش از تشکیل نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا، نشست جداگانه برگزار کنند.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، شورای امور خارجی اتحادیه اروپا به دنبال تصویب این قطعنامه با اجماع‌ آراء است. مخالفت برخی وزرای خارجی با این قطعنامه و درخواست برای بحث درباره آن از سوی همه 28 وزیر خارجه اتحادیه اروپا می‌تواند تصویب این قطعنامه را تا یک ماه به تاخیر اندازد و این مدت به اسرائیل فرصت می‌دهد تا لحن قطعنامه را ملایم سازد یا آن را از دستورکار شورای امور خارجی این اتحادیه خارج کند.

وی افزود: ««دور گلد» مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و سایر کارکنان وزارت خارجه در تلاشند تا مانع تصویب این قطعنامه شوند. به نمایندگان اسرائیل در سراسر اروپا دستور داده شده، با مقامات وزارت خارجه کشورهایی که در آنها مشغول فعالیت هستند، دیدار کنند».

به گفته دیپلمات‌های اروپایی و اسرائیلی که آخرین پیش‌نویس این قطعنامه را دیده‌اند، نکات اصلی این قطعنامه به شرح زیر است:

 پیش‌نویس این قطعنامه بر تمایز قائل شدن میان «اسرائیل» و «شهرک‌ها» تاکید کرده و گفته، «اتحادیه اروپا به تمایز قائل شدن میان اسرائیل و سرزمین‌هایی که اسرائیل در سال 1967 اشغال کرده، ادامه می‌دهد». 

در این پیش‌نویس آمده، «توافقات اتحادیه اروپا با اسرائیل فقط در قبال خود اسرائیل قابل اجراست (نه شهرک‌های صهیونیست‌نشین). اتحادیه اروپا و اعضاء آن به تعهدات خود برای اطمینان از اجرای قوانین و توافقات موجود اتحادیه اروپا در قبال محصولات تولیدشده در شهرک‌های اسرائیلی ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا بر تصمیم خود برای برچسب‌زدن به کالاهای تولیدشده در شهرک‌های اسرائیلی تاکید دارد و آن را تحریم علیه اسرائیل تلقی نمی‌کند».

در ادامه این پیش‌نویس نوشته شده، اتحادیه اروپا گام‌هایی را برای نجات راه‌حل ایجاد دو دولت مورد بررسی قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا به نظارت کامل بر تحولات مرزی اراضی اشغالی کرانه باختری ادامه می‌‌دهد و همچنین روپا اقدامات بیشتری انجام خواهد داد تا از باقی ماندن راه‌حل ایجاد دو دولت حفاظت کند.

پیش‌نویس این قطعنامه، از پیشنهاد فرانسه برای تشکیل یک گروه حمایتی بین‌المللی برای پیشبرد روند سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و همین‌طور تشکیل کنفرانس بین‌المللی صلح برای از سرگیری مذاکرات چند جانبه میان اسرائیل، فلسطین و کشورهای عربی حمایت کرده است.

این پیش‌نویس همچنین به لایحه «مشخص شدن منابع مالی سازمان‌های غیردولتی» در رژیم صهیونیستی که از سوی «آیلت شاکد» وزیر دادگستری اسرائیل پیشنهاد شده، به طور غیرمستقیم اشاره کرده و حتی بیان کرده نحوه برخورد اسرائیل با این سازمان‌های غیردولتی مشابه برخورد آن با تشکیلات خودگردان است. در این پیش‌نویس آمده، «اتحادیه اروپا نگران تلاش‌ها برای سرکوب جامعه مدنی در هر دو جامعه (اسرائیلی و فلسطینی) است.

یک مقام ارشد اسرائیلی در این باره به «هاآرتص»‌ گفت، سفرای اسرائیل در سراسر کشورهای اروپایی و نمایندگان آن در نهادهای اتحادیه اروپا در بروکسل، پنج‌شنبه و جمعه تلاش کردند تا لحن این قطعنامه را ملایم سازند؛ قطعنامه‌ای که سوئد و ایرلند آن را پیشنهاد داده‌اند. اما تلاش‌ آنها هنوز به موفقیت نینجامیده است.

وی افزود: «لحن پیش‌نویس‌ها لحظه به لحظه تندتر می‌شود. سوئد و ایرلند برای تصویب آن اعمال فشار می‌کنند و به نظر می‌رسد دوستان ما نمی‌توانند با این مسئله مقابله کنند. آلمان‌ها در تلاشند مانع این اقدام شوند اما موفق نشده‌اند».

مقامات اسرائیلی بر این باورند تصویب این قطعنامه به شکل کنونی پیامدهای شدیدی خواهد داشت و می‌تواند به تحریم‌های فزاینده علیه جوامع یهودی در کرانه باختری شود.