جنگ قدرت در پشت پرده خاندان سعودی

 مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است محمد بن نایف ولیعهد سعودی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند.

بن نایف و بن عبدالله با یکدیگر پیمان بسته اند که از یکدیگر در برابر اقدامات محمد بن سلمان در صورتی که بخواهد هر یک از این دو نفر را کنار بزند، حمایت کنند، زیرا آنها به این باور رسیده اند که بن سلمان عملا به دنبال کنار گذاشتن آنها از قدرت است.

مجتهد که گمان می‌رود یکی از شاهزادگان آل سعود باشد، گفته است شرط‌بندی و تکیه کردن محمد بن نایف بر حمایت آمریکا رنگ باخته است، چرا که آمریکا و دیگر کشورهای غربی با بن سلمان به عنوان مسئول نخست عربستان به عنوان یک واقعیت تعامل می‌کنند.

وی تصریح کرد محمد بن نایف به اشتباه محاسباتی و ارزیابی خود از بن سلمان که وی را کودن و بی‌باک می‌خواند، پی برده است و اکنون به این نتیجه رسیده است که بن سلمان فرد زیرکی است که توانسته است محمد بن نایف را به حاشیه براند و به همین سبب وی(بن نایف) با متعب بن عبدالله توافق کرده است که هر یک از آنها از قدرت و نفوذ خود از جمله نفوذ نظامی برای حمایت از یکدیگر در صورتی که فرمان برکناری آنها صادر شد، استفاده کنند.

مجتهد افزود کسانی که از ماهیت و جایگاه وزارت کشور و گارد سلطنتی سعودی اطلاع دارند، می‌گویند افسران و اعضای این دو نهاد برای دست زدن به تحرک علیه بن سلمان آمادگی ندارند، حتی اگر این مسئله صورت نمادین از سوی شخص پادشاه صورت گیرد و به همین سبب بن نایف و متعب ممکن است مجبور شوند از فرزندان عبدالعزیز کمک بگیرند تا از آنها در مقابل بن سلمان حمایت کنند.

وی با اشاره به آشکار شدن اختلافات در داخل خاندان سلطنتی گفته است این اختلافات علنی شده اما به شکل رویارویی و برخورد نظامی نیست.

تویت‌های مجتهد در حالی است که خبرهایی از تصمیم سلمان بن عبدالعزیز برای رساندن فرزندش، محمد به تاج پادشاهی حکایت می‌کند که بر اساس این خبرها سلمان با فرزندان عبدالعزیز یعنی برادرانش دیدار کرده  تا آنها را متقاعد کند با پادشاهی فرزندش که جانشین ولیعهد است،‌ موافقت کنند.