منابع آگاه در جنبش «انصار الله» با اشاره به اینکه ناکامی عربستان در تحقق اهدافش در یمن حتی با توسل به موشک‌های انگلیسی «کروز»، این کشور را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای واداشته، تاکید کردند که با وجود تحریم استفاده این بمب‌ها، اما ریاض همچنان در حملات هوایی خود از این سلاح‌ استفاده می‌کند.

این منابع آگاه با بیان اینکه جنگنده‌های عربستان سعودی مناطق مسکونی و غیرنظامی را با بمب‌های خوشه‌ای مود حمله قرار می‌دهند و این نشان دهنده اوج حقارت و پستی حکومت عربستان سعودی است، تاکید کردند: این همان سناریویی است که آمریکایی‌ها در عراق پیاده کرده بودند.

به اعتقاد این منابع آنچه عربستان سعودی را در استفاده از سلاح‌های تحریم شده بین المللی جری کرده، سکوت و چشم پوشی نهادها و سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل و مرکز حقوق بشر وابسته به این سازمان است.

گزارش‌های موثق و مستندی وجود دارد که تاکید می‌کند، عربستان سعودی از روز ششم ژانویه گذشته تاکنون مناطق مسکونی و غیرنظامی متعددی مانند کوی‌های الدائری و الکویت را با بمب‌های تحریم شده بین المللی خوشه‌ای بمباران کرده است.

در این حملات جنگنده‌های عربستان سعودی پایتخت یمن و منطقه مرزی «حجه» را با بمب‌های «سی بی یو 58» آمریکایی بمباران کردند که داخل آنها 650 بمب کوچک به وزن هر یک 5 گرم حاوی مواد سوزاننده «تیتانیوم» که پس از اصابت به هدف برای برجا گذاشتن تلفات بیشتر مشتعل می‌شود، وجود دارد.

این درحالی است که پیش از این عربستان سعودی در بمباران برخی از مناطق استان صعده از بمب‌های خوشه‌ای نوع «سی بی یو 97» و «سی بی یو 105» ساخت شرکت آمریکایی «تکسترون» استفاده کرده بود.

عربستان و امارات متحده عربی طی سال‌های 2010 و 2013 با امضای دو قرارداد این بمب‌ها را از شرکت تکسترون خریداری کرده بودند.

پیشتر «رابرت کولویل»، سخنگوی رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» تصریح کرده بود، ائتلافی که عربستان سعودی علیه یمن رهبری آن را در دست دارد، از بمب‌های خوشه‌ای که سلاحی تحریم شده در عرصه بین المللی است، استفاده می‌کند.

سخنگوی رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر تاکید کرده بود که تیم‌های وابسته به این نهاد بین المللی تصاویری از بمباران مناطق متعددی از شهر «حرض» در استان حجه توسط این بمب‌ها در اختیار دارند.

در این راستا وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، از آغاز تجاوز عربستان سعودی تاکنون 8 هزار یمنی کشته و 28 هزار نفر دیگر زخمی و 3 میلیون نفر آواره شده و یمن وضعیت بهداشتی و معیشتی اسفباری را سپری می‌کند.

بمب‌های خوشه‌ای چیست

بمب‌های خوشه‌ای، نوعی بمب است که داخل آن بمب‌های انفجاری کوچک تعبیه شده و قابلیت شلیک هم از زمین و هم از هوا را دارد و با اصابت به هدف بمب‌های کوچک تعبیه شده در بمب اصلی توان مورد اصابت قرار دادن منطقه‌ای بسیار وسیع، به اندازه چند زمین فوتبال را دارد، بنابراین تاثیرات این بمب تنها منطقه محل اصابت مانند گلوله‌های توپ یا تانک را شامل نمی‌شود، بلکه منطقه‌ای وسیع را دربرمی‌گیرد.

یکی از مهمترین خطرات بمب‌های خوشه‌ای، عدم منفجر شدن تمام بمب‌های موجود در بمب اصلی است، در چنین حالتی بمب‌های منفجر نشده همانند مین عمل کرده و به محض تماس یا برخورد افراد منفجر می‌شوند، بنابراین خطر آنها برای مدت‌ها و تا زمان انفجار باقی خواهد بود.