سری جدید نیروهای آمریکایی وارد عراق شدند

به نقل از القدس العربی، یک منبع امنیتی عراقی امروز چهارشنبه از ورود یک سری نیروی ویژه ارتش آمریکا به پایگاه "عین الاسد" واقع در 200 کیلومتری بغداد خبر داد.

این منبع که یک افسر بلندپایه در فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه عراق است گفت: نیروهای ویژه ارتش آمریکا برای کمک به آزادسازی مناطق غربی الانبار که با سوریه و اردن هم مرز است وارد پایگاه عین الاسد شده اند.

وی افزود شمار نیروهای آمریکایی که در پایگه عین الاسد حضور دارند به 1800 افسر و سرباز می‌رسد.

این افسر عراقی گفت که مأموریت این نیروهای آمریکایی که دارای مهارتهای جنگی و مجهز به سلاحهای آمریکایی پیشرفته هستند همکاری با نیروهای عراقی و عشایر الانبار برای آزادسازی مناطق غربی این استان بویژه مناطق "هیت" و اطراف حدیثه و "القائم" در نزدیکی سوریه و "الرطبه" در نزدیکی مرزهای اردن و همچنین برقراری امنیت جاده بین المللی بین بغداد و امان پایتخت اردن است.

وی اظهار داشت که تعداد این نیروهای تازه وارد آمریکا 101 نفر است که ساعات پایانی روز سه شنبه وارد عراق شدند و به زودی مأموریتهای جنگی و آموزشی خود و همچنین ارزیابی جغرافیای این منطقه را که داعش آن را تحت اشغال خود دارد آغاز خواهند کرد.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در آستانه نشست وزرای دفاع کشورهای ائتلاف موسوم به ضد داعش به سرکردگی این کشور گفت که ائتلاف بین المللی مربیان نظامی بیشتری به عراق خواهد فرستاد.

یک هفته قبل بود که کارتر از ورود نیروهای عملیات ویژه آمریکا برای آغاز مأموریت علیه داعش وارد عراق خبر داد.

کارتر ماه گذشته از تصمیم خود برای استقرار نیروهای واکنش سریع آمریکا در عراق خبر داده بود.

حضور نیروهای ویژه ارتش آمریکا با مخالفت گروههای مختلف این کشور از جمله نیروهای داوطلب مردمی روبرو شد.

پافشاری واشنگتن برای اعزام نظامیان بیشتر به عراق در شرایطی است که مقامات عراقی بارها تاکید کرده اند که برای نبرد علیه داعش نیاز به حضور نظامیان هیچ کشوری در عراق ندارند.

این در حالی است که دفتر رسانه ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از توافق با آمریکا بر سر ارسال تعداد محدودی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا برای کمک و پشتیبانی هوایی از نیروهای عراقی به این کشور خبر داد و تاکید کرد که این نیروها در هیچ مأموریت زمینی شرکت نخواهند کرد.

سعد الحدیثی سخنگوی دفتر العبادی گفت که رصد تحرکات سرکرده های داعش و هدف قرار دادن آنها از جمله مأموریتهای دیگر این نیروهای ویژه آمریکایی است.

وی افزود که این نیروها به هیچ وجه در مأموریتهای زمینی حضور نخواهند داشت و فعالیت آنها در مرزهای مشترک با سوریه متمرکز است.

الحدیثی تاکید کرد که نیروهای ویژه ارتش آمریکا از طریق هماهنگی کامل با دولت عراق و فرماندهی عملیات مشترک مأموریتهای مورد نظر را انجام می دهند.