اشتیاق اسرائیل برای شراکت حقیقی با عربستان در ائتلاف علیه ایران

«امیر بوخبوط» کارشناس امور امنیتی در سایت اسرائیل واللا فاش کرد که مسئولان رژیم صهیونیستی به دنبال رفع تحریم های ایران به شدت احساس نگرانی و ترس دارند.

به گفته وی، از دیدگاه مسئولان رژیم صهیونیستی رفع تحریم های ایران باعث می شود که ایران به صادرات بیشتر نفت روی آورده و از درآمدهای حاصله از آن برای آنچه تقویت تروریسم خواند، استفاده کند اما عربستان سعودی می تواند با کاهش قیمت نفت قواعد بازی را تغییر داده و به شریکی برای تل آویو جهت مقابله با ایران تبدیل شود.

بوخبوط همچنین نوشت که موشیه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا در سخنان خود در کنفرانس مرکز تحقیقات امنیت ملی در تل آویو به این موضوع پرداخت و از نزدیکی و برقراری روابط بین ریاض و تل آویو سخن گفت و تاکید کرد که ائتلاف سنی به رهبری عربستان سعودی از اهمیت برخوردار است و اسرایل با محور سنی منافع مشترک زیادی دارد و همین مسئله مهمی است تا روابط بیشتری با این محور حتی فراتر از صلح، توافقنامه ها و جشن ها برقرار کند زیرا این ائتلاف از آمریکا در خصوص دیدگاهش در قبال ایران سرخورده شده است.

سایت اسرائیلی واللا در ادامه به سخنان «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرد که طی سخنانی در کنفرانس مذکور گفته بود که وضعیت خاورمیانه فرصتی را بوجود آورده است و هر قدر که بحران ایران و عربستان بیشتر شود، اسرائیل بیشتر به عربستان نزدیک تر می شود و این نزدیکی روابط پس از مرحله رفع تحریم ها به بالاترین حد رسیده و ممکن است به یک شراکت حقیقی تبدیل شود.

از سوی دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر وجود روابط با آنچه «کشورهای میانه رو عربی» خواند از جمله عربستان سعودی تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو در حاشیه کنفرانس اقتصادی داووس در سوئیس در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که ریاض و بسیاری دیگر در جهان عرب، اسرائیل را همپیمان خود می دانند نه یک تهدید.

وی به کشورهای اروپایی توصیه کرد که از موضع برخی کشورهای سنی میانه رو در جهان عرب در خصوص منازعه اسرائیل و فلسطین پیروی کنند.

نتانیاهو همچنین اشاره کرد که با جان کری وزیر خارجه آمریکا نشستی را برگزار و طی آن قضیه داعش و پرونده های ایران، سوریه و فلسطین را بررسی کرده است.

وی افزود که بارها گفته بود می توان در کنار تحریم های اقتصادی به تهدید نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران متوسل شد  و اکنون ترس از این وجود دارد که ایران پس از مدتی برنامه هسته ای خود را ازسر بگیرد زیرا ارتباطی بین برداشته شدن تحریم ها و رفتارهای ایران نیست.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اخیرا در روابط خارجی اسرائیل تغییرات دراماتیک حاصل شده است که همان روابط بین اسرائیل با همسایگان عرب است تا خاورمیانه ای بدون «اسلام افراطی» بوجود آید و عربستان و بسیاری دیگر در جهان عرب، اسرائیل را همپیمان خود می دانند نه یک تهدید و دلیل آن هم تهدیدات مشترک (داعش و ایران) علیه اسرائیل و این کشورهاست.

وی در ادامه اشاره کرد که ما هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک سوریه علیه اسرائیل استفاده شود و لذا اگر یک طرفی_ منظورم ایران است- بخواهد قواعد بازی در منطقه را تغییر داده و از طریق خاک سوریه اسلحه به حزب الله انتقال دهد، ما جلوی آن را خواهیم گرفت و اگر ایران از طریق نمایندگان خود تلاش کند که جبهه جنگ دیگری در امتداد مرز جولان باز کند ما از آن ممانعت خواهیم کرد.

نتانیاهو در ادامه اظهار داشت که بزرگ ترین خطر برای جهان آزاد، ایران پس از توافق هسته ای است که بایستی برای مقابله با آنچه «اقدامات تروریستی» ایران خواند و نیز تعطیلی شبکه تروریستی جهانی که این کشور با حزب الله تشکیل داده است، دست به اقدامی زد.

وی در ادامه گفت: روابط بین اسرائیل و کشورهای میانه رو عربی که اسرائیل را شریک خود برای مقابله با خطر اسلام افراطی می دانند، می تواند ما را به حل و فصل منازعه فلسطین و اسرائیل نزدیک کند و من آماده هستم با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در هر مکانی برای ازسرگیری مذاکرات دیدار کنم.