چند سال قبل از این که جنگ داخلی سوریه آغاز شود، یک کارشناس مسائل خاورمیانه به نام رابرت مالی حداقل دو سفر به سوریه داشت و با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کرد و دیدگاه های وی را درباره منطقه شنید. امروز، مالی به عنوان مشاور ارشد خاورمیانه رئیس جمهور باراک اوباما به دنبال سقوط اسد از قدرت و کمک به بازگشت صلح به کشوری است که خودش هم ریشه های خانوادگی در آنجا دارد.

 

این نقش به شدت موثر می تواند موجب احیای مالی ۵۲ ساله شود که آخرین ارتباطش با اوباما همراه با مشکلاتی به پایان رسید. کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ اوباما پس از این که گزارش هایی منتشر شد که مالی با تعدادی از اعضای گروه شبه نظامی فلسطینی حماس دیدار داشته است، ارتباطش با وی را پایان داد.

 

حامیان دوآتشه اسرائیل، مالی را که عضو سابق تیم خاورمیانه بیل کلینتون بود، متهم به داشتن دیدگاه های ضد اسرائیلی کردند. وی این حملات را محکوم کرد، اما آسیب وارد شده بود. کمپین اوباما اعلام کرد که مالی هیچ وقت نقشی رسمی در کمپین نداشته و نخواهد داشت.

امروز، مالی یکی از مهمترین شغل ها را در کاخ سفید اوباما دارد، پستی که در آن بر بسیاری از مسائل از جمله توافق هسته ای ایران تا مبارزه با داعش، دست دارد. در اواخر نوامبر، اوباما، مالی را به عنوان مشاور ارشد خودش در کمپین مبارزه با داعش انتخاب کرد. مالی به عنوان مسئول مبارزه با داعش، وظیفه هماهنگی اقدامات ایالات متحده علیه این گروه تروریستی را بر عهده دارد. این انتخاب پس از آن صورت گرفت که انتقاداتی در رابطه با ناهماهنگی اقدامات انجام شده آمریکا گزارش شده بود.

 

دوستان مالی می گویند بازگشت وی از تبعید غیرمنتظره نبوده است چون با توجه به تخصص و اعتقادات کلیدی ای که با اوباما اشتراک دارد، از جمله عمل گرایی و تمایل به پیدا کردن زمینه های مشترک با دشمنان، نمی توان وی را نادیده گرفت. یکی از همکاران سابق وی می گوید: «راب دیدگاه های سیاسی مبتنی بر اصول را به شغل خودش می آورد که به خوبی با جهان بینی رئیس جمهور تناسب دارند.»

 

در این زمینه مالی به اوباما در رابطه با اسد و این که اهداف آمریکا در مواجهه با وی چه باید باشد، مشاوره می دهد. براساس گفته های افراد نزدیک به وی، مالی طرفدار همکاری با اسد در راستای مقابله با داعش نیست اما یکی از همکاران سابق وی می گوید: «او در رابطه با بقای اسد انعطاف بیشتری در مقایسه با دیگران دارد.»

از زمانی که مالی در ماه مارس به عنوان مسئول بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی انتخاب شد، دولت اوباما انعطاف بیشتری در قبال ابقای اسد برای چندین ماه، احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۱۷ داشته است. اوباما در تلاش است تا با استفاده از میانجیگری، درگیری های سوریه را از طریق راه حل سیاسی حل و فصل کند، اما بر این نکته هم اصرار دارد که راه باید برای خروج اسد از قدرت هموار شود.

 

دیگر مقامات دولت اوباما از جمله جان کری، وزیر خارجه که قبل از شورش های سوریه در سال ۲۰۱۱ با اسد دیدار داشته هم صبر بیشتری در قبال خروج اسد از قدرت دارند.

 

مالی به جای این که یک فرد اداری باشد، بیشتر یک متفکر است. وی تا حدودی به زبان عربی و فرانسوی تسلط دارد و دوران کودکی اش را در پاریس سپری کرده است. سیمون، پدر مالی در قاهره از خانواده ای سوری-یهودی متولد شده بود و روزنامه نگاری برجسته و طرفدار جنبش های آزادی بخش ملی از جمله فلسطینی ها بود. باربارا، مادر مالی هم زنی فرانسوی بود که نمایندگی الجزایر، مستعمره فرانسه را در سازمان ملل بر عهده داشت.

 

مالی جوان هم چندین مقاله و یک کتاب در سال ۱۹۹۶ درباره الجزایر چاپ کرده است. وی در نوشته هایش درباره عقیده اش مبنی بر این که درباره خاورمیانه تحلیل های سیاه و سفیدی وجود دارد، توضیح داده و معتقد است که دشمنان می توانند برای مقاصد محدودی با یکدیگر متحد شوند.

 

مالی هم مانند اوباما در دانشکده حقوق هاروارد تحصیل کرده است (اما دوستان نزدیکی با هم نبودند) و بعد از دانشگاه در زمینه مسائل حقوقی فعالیت کرده است تا این که در دولت بیل کلینتون برای سندی برگر، مشاور امنیت ملی کار می کرد و عضو تیم صلح اسرائیل-فلسطین در کمپ دیوید در تابستان سال ۲۰۰۰ بود.